söndag 1 maj 2016

Rebecca recenserar: The Shock of the Fall

Titel: The Shock of the Fall
Författare: Nathan Filer
Förlag: The Borough Press
Rec-ex/Gåva/Vinst: -
Sidor: 307
Serie: -
Utläst: 3/1-16





Bokens första mening: I should say that I am not a nice person.

Handling:
I'll tell you what happened because it will be a good way to introduce my brother. His name 's Simon. I think you're going to like him. I really do. But in a couple of pages he'll be dead. And he was never the same after that.

Min åsikt:
Det här är en väldigt gripande historia som är skriven på, vad jag tyckte, ett annorlunda skrivsätt. Boken riktar sig till läsaren på ett sätt som fångar en, nu var det ett tag sedan jag läste den så jag kommer inte på något exempel mer än vad jag skrev ner då.
  Handlingen hoppar fram och tillbaks i tiden, ena kapitlet i nutid och andra i dåtid, vilket jag tyckte bidrog till bokens unikhet och förde handlingen framåt på ett gripande sätt. Det är Matt som för talan i den här boken, Simons storebror, och det är genom honom som vi lär känna Simon och allt de var med om.
  Men det är först i slutet av boken som vi läsare får reda på exakt vad som hände med Simon, hur han dog, även om det egentligen skedde i början av boken.
  Jag läste en annan bok efter den här (som jag kom att tänka på nu lustigt nog) som liknade den här boken väldigt mycket men som samtidigt skiljer sig åt (om du vill kan du läsa den recensionen här: Never Ending). De är upplagda på lika vis, dåtid blandat med nutid, men vad som faktiskt skedde i slutet av boken. Men jag gillade inte Never Ending så mycket då jag inte tyckte att händelsen borde ha varit i slutet eftersom det inte gjorde boken bättre, tvärtom så tyckte jag mindre om den på grund av det. Men den här boken är ett annat exempel där det faktiskt funkar att ha händelsen i slutet, och som gör handlingen bättre. Nu ska jag inte jämföra dessa för mycket, men det beror lite på hur författaren lägger upp det, skrivsättet, handlingen, berättaren etc. Som gör att även om de liknar varandra så kan de ändå skilja sig åt så pass mycket i fråga om uppfattningen.
   Kort sagt, jag gillar den här boken men det är tyvärr ingen ny favorit, handlingen bygger upp mer spänning än vad som faktiskt finns med i boken.

Betyg: 3.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar