måndag 2 maj 2016

Rebecca recenserar: Anne of Green Gables


Titel: Anne of Green Gables
Författare: L.M. Montgomery
Förlag: Bantam Books
Rec-ex/vinst/gåva: Nej
Sidor: 308
Serie: Anne of Green Gables #1
Utläst: 7/2-16




Bokens första mening: Mrs. Rachel Lynde lived just where the Avonlea main road dipped down into a little hollow, fringed with alders and ladies' eardrops and traversed by a brook that had its source away back in the woods of the old Cuthbert place.

Handling:
As soon as Anne Shirley arrives at the snug white farmhouse called Green Gables, she is sure she wants to stay forever... but will the Cuthberts send her back to the orphanage? Anne knows she's not what they expected - a skinny girl with fiery red hair and a temper to match. If only she can convince them to let her stay, she'll try very hard not to keep rushing headlong into scrapes and blurting out the first thing that comes to her mind. Anne is not like anybody else, the Cuthberts agree; she is special - a girl with an enormous imagination. This orphan girl dreams of the day when she can call herself Anne of Green Gables.

Min åsikt:
Jag älskar verkligen allt med den här boken! Jag älskar karaktärerna, Anne speciellt, jag älskar att hon alltid råkar ut för något helt otänkbart, jag älskar hennes temperament, jag älskar allt helt enkelt. Hela boken är bara så underbar och även en ny favorit till mig!
Anledningen till att jag upptäckte böckerna var för att flera bloggare skrev om serien så jag blev nyfiken, men tänkte att om jag skulle köpa hem en ny bok, med så många delar dessutom, så var jag först tvungen att ta reda på mer. Och då såg jag att det fanns en film baserad på boken. Så då kollade jag på filmen, älskade den, såg att det även fanns en andra film, såg den, insåg att det bara var halva filmen. Letade upp dvd:n för att kunna se resten av filmen, men som tyvärr var slutsåld typ överallt, såklart. Så då kom jag fram till att jag måste ha böckerna, för jag vill veta hur det går för Anne Shirley! Och så var vi här nu, älskar boken lika mycket som filmen.

Betyg: 5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar