onsdag 13 april 2016

Daniella recenserar: Nil Unlocked

Titel: Nil Unlocked
Författare: Lynne Matson
Förlag: Henry Holt
Rec-ex/Vinst/Gåva: Gåva
Sidor: 418
Serie: Nil #2
Utläst: 5/4-16





Bokens första mening: The ground shook, like Hades had lost his temper.

Handling:
On the island of Nil, the rules are set. You have exactly 365 days to escape - or you die. Rives is now the undisputed Leader of Nil City, but keeping the City united is tougher than ever.
  Raiders have grown bolder, supplies are dwindling, and nonhuman inhabitans have taken a turn toward the deadly. New arrivals cause rifts within the City, putting the Search system at risk and calling everything Rives knows into question. Desperate for answers, he teams up with the only other person searching for them: Skye, a new arrival with a mysterious past of her own. Soon the two find themselves locked in a desperate race to save all the residents of Nil - and possibly destroy the island forever. But at what cost? And who will pay the price?

Min åsikt:
I den första boken var Nil ett mysterium för både karaktärerna och självaste läsaren, ett mysterium som man ville ha svar på och det fick mig till att inte lägga ner boken. Men i Nil Unlocked vet vi hur det fungerar på Nil, i alla fall en stor del av det och historien upprepar sig, vilket gör att jag tappar helt intresset för den andra boken. Det blir förlikt den första boken och redan när jag började läsa Nil Unlocked visste jag två saker; Skye och Rives kommer att bli förälskade i varandra och två - det kommer sluta precis likadant som i den första boken. Ett litet hopp inom mig ville att den skulle sluta annorlunda, men jag visste att det inte skulle ske.
  Utöver att handlingen blev lite trist och upprepande så gillade jag självaste iden av att Skye och hennes far känner till ön Nil och försöker hitta den och hjälpa till. Författaren skriver handlingen för att läsaren ska få komma ännu närmare ön, förstå Nil bättre och dess hemligheter, dock så blir det inte så spännande och mystiskt.
  Det jag även gillar är att man får följa både Skyes och Rives perspektiv i olika kapitel, I den första boken är det bara ett kapitel om Charleys liv i verkligheten, sedan förs hon bort till Nil. I denna boken får man följa Skyes liv hemma en lång period innan hon åker till Nil och det gillar jag, man kommer närmre karaktären på ett sätt.

Betyg: 3.3
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar