Rebecca recenserar: Never Ending

Sidor: 320
Utläst: 12/3-16

Bokens första mening: Waking in the dark chill before dawn, she imagined her first glimpse of the swimming pool, shimmering at their journey's end.

It happened during a family holiday in Greece, and now Shiv is tormented by guilt. Nothing her parents have tried has helped her move on.
With its unconventional therapy, the Korsakoff Clinic is her last hope.
It is there she must confront the events that have thorn their lives apart.

Den här boken har legat länge i min bokhylla så nu är jag glad att jag äntligen tagit fatt i att läsa den. Däremot var den inte som jag hade tänkt mig. Bokens baksida ger slänger inte alls iväg några spoilers (vilket är bra) så jag visste inte riktigt vad boken skulle handla om mer än om något hemskt som hänt som flickan i handlingen tvingas leva med. Därför blev jag intresserad av att läsa den från början.
   Boken är upplagt som så att vi får följa både dåtid och nutid, alltså innan olyckan och efter olyckan, det tyckte jag var bra eftersom det ger en helhetsbild. Däremot tyckte jag att det var lite, eller väldigt, tråkigt att vi först får reda på vad som hänt i slutet av boken (bokstavligen i slutet!) och det var själva höjdpunkten på boken. Det var mestadels därför som jag läste, för att jag ville få reda på vad som hände. Men sedan när den händelsen väl kom så var den inte alls som jag trodde att den skulle vara, jag blev kortsagt besviken, och jag förstår inte hur händelsen har att göra med huvudkaraktärens rädsla för sjöar. Här kan det komma en liten spoiler, för pojken dog i en drunkningsolycka (sades det) men jag tyckte väl ändå inte att det kunde räknas som det och eftersom en sjö inte var inblandad så förstår jag inte varför just sjön spelar så stor roll under hela berättelsens gång.
  Annars gillade jag det mesta med boken, jag gillade hur den var upplagd, jag tyckte att terapierna och hemmet hon bodde på var intressanta, även om jag inte alls håller med sättet som allt utfördes på av psykiatrikerna, tyckte att dem gick för långt.
  Det enda som jag hade ändrat på i boken är väl att lägga in händelsen, som är en så stor del av boken, i mitten, istället för att dra ut på det så långt som till slutet.