torsdag 24 mars 2016

Rebecca recenserar: Carry On


Titel: Carry On
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: MacMillan
Rec-ex/vinst/gåva: Julklapp av mormor!
Sidor: 517
Serie: Nej
Utläst: 24/3-16



Bokens första mening: I walk to the bus station by myself.

Handling:
Simon Snow is the worst chosen one who's ever been chosen.
  That's what his roommate, Baz, says. And Bas might be evil and a vampire and a complete git, but he's probably right.
  Half the time Simon can't even make his wand work, and the other half, he sets something on fire. His mentor's avoiding him, his girlfriend broke up with him, and there's a magic-eating monster running around wearing Simon's face. Baz would be having a field day with all this, if he were here - it's their last year at the Watford School of Magicks, and Simon's infuriating nemesis didn't even bother to show up.

Min åsikt:
Låt mig bara börja med att nämna hur vacker den här boken är! Verkligen, omslaget är jättefint, och boken är lika fin utan sin "dustjacket", inuti finns en karta över Watford och det finns redan ett rött band som bokmärke till.
Jag läste inte alls vad den här boken skulle handla om innan jag började läsa boken, sanningen är att det först är nu som jag skriver denna recension (och var tvungen att skriva "handling) som jag läst vad den handlar om. Jag tyckte att "ja, men jag har ju läst Fangirl så jag vet ju ändå typ vad som händer". Men nej, helt fel. Fast jag är ändå glad att jag inte läste handlingen innan för där är mycket spoilers där.
Kort och gott, jag älskar verkligen karaktärerna i den här boken, Simon Snow, Baz, Penelope och till och med Agatha. Alla är helt underbara och unika karaktärer som verkligen tillför mycket till boken. Jag älskar även det unika konceptet med boken också (kan tyvärr inte förklara mer för jag vill inte spoila, men jag håller med Baz!). Men samtidigt som jag faktiskt älskar den här boken så känner jag att den ändå inte är uppe på den nivån som jag trodde att den skulle vara. Jag har både hört och sett folk som älskar den här boken och som inte alls kan släppa den så därför trodde jag väl att den skulle vara lite bättre än så här. Mja, lite besviken kanske, men det är fortfarande en väldigt bra bok! Och den går snabbt att läsa trots sina 500 sidor!

Betyg: 4.3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar