fredag 19 februari 2016

Daniella recenserar: The Girl Who Circumnavigated Fairyland In a Ship of Her Own Making

Titel: The Girl Who Circumnavigated Fairyland In a Ship of Her Own Making
Författare: Catherynne M. Valente
Illustratör: Ana Juan
Förlag: Square Fish
Rec-ex/Vinst/Present: -
Sidor: 247
Serie: Fairyland #1
Utläst: 19/2-16


Bokens första mening: Once upon a time, a girl named September grew very tired indeed of her parents's house, where she washed the same pink-and-yellow teacups and matching gravy boats every day, slept on the same embroidered pillow, and played with the same small and amiable dog.

Handling:
Twelve-year-old September lives in Omaha, and used to have an ordinary life, until her father went to war and her mother went to work. One day, September is met at her kitchen window by a Green Wind (taking the form of a gentleman in a green jacket), who invites her on an adventure, implying that her help is needed in Fairyland. The new Marquess is unpredictable and fickle, and also not much older than September. Only September can retrieve a talisman the Marquess wants from the enchanted woods, and if she doesn't... then the Marquess will make life impossible for the inhabitans of Fairyland. September is already making new friends, including a book-loving Wyvern and a mysterious boy named Saturday.

Min åsikt:
Jag och denna boken har fått en dålig start på detta enastående äventyret, ett par gånger. Ni vet när man börjar läsa en bok och avbryter och går vidare till en annan istället. För det mesta återgår jag inte till dessa böcker och jag måste verkligen pusha mig själv till att läsa klart dessa böcker. Så jag satte upp ett mål, "läs femtio sidor om dagen", och nu är jag äntligen klar.
  Jag är så glad att jag tvingade mig till att läsa klart boken eftersom den är så mycket bättre än  jag trodde den skulle vara. Den är verkligen annorlunda med udda karaktärer, handling och namn på kapitel. Låt mig ge ett exempel:

Chapter III 
Hello, Goodbye, and Manythanks
In which September nearly drowns, meets three witches (one a wairwulf) and is entrusted with the quest for a certain spoon

Alltså numret på kapitlet, kapitlets namn och sedan en kort/lång sammanfattning om vad kapitlet kommer att innehålla. Författaren förbereder läsaren på vad som kommer hända i kapitlet som kommer. 
  Jag gillar alla karaktärers udda namn och personligheter, även det är utöver det normala som t.ex. Wyverns namn - A-Through-L eller häxornas namn - Hello och Goodbye.
  Handlingen i boken är också väldigt intressant och huvudkaraktären September stöter på många nya unika varelser med udda namn i varje nytt kapitel. Man får följa med på en resa genom Fairyland där September försöker hjälpa alla hon stöter på och lär sig att alla inte är att lita på. 
  Ser framemot att läsa nästa bok!

Slutord: Ett enastående, besynnerligt och fartfyllt äventyr som tar med läsaren på en enormt spännande resa genom Fairylands alla vrår och kanter!

Betyg: 3.2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar