Rebecca recenserar: Sju dagar kvar att leva

Förlag: Norstedts förlag
Rec-ex/vinst/gåva: Julklapp
Sidor: 226
Utläst: 11/1-16

Bokens första mening: Wesley Shields parkerar bilen och går mot de döda kropparna vid Canyon Lakes Drive.

Där sitter han till slut, på andra sidan av ett skottsäkert glas. Mannen som snart ska dö. Han lyfter telefonluren och presenterar sig.
  När den prisbelönta reportern Carina Bergfeldt möter Vaugn Ross återstår en vecka av hans liv. Han är dömd till döden i Texas, den amerikanska delstat som avrättar flest fångar. I tio år, nio månader och tio dagar har han väntat på att dö.
   Samtalet blir starten på en vecka i Texas som involverar en pastor som hört fasansfulla hemligheter, en fängelsedirektör som lett åttionio personer till döden, en kvinna som älskar en mördare, en familj som vill ha hämnd och en polis som avgett ett löfte som infrias först när giftet injiceras. Men allt börjar med mannen som har sju dagar kvar att leva.

Jag hade bara snabbt hört/sett, den här boken på nyheterna en morgon. Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde men jag minns att jag inte hade tid att kolla på intervjun och jag hörde bara kortfattat vad boken handlade om och tänkte "den vill jag läsa". Men sedan lyckades jag glömma bort det och släppte boken helt från mina tankar.
  Så en dag på jobbet nu i början av januari hörde jag om boken igen på radion, radion är alltid på, på mitt jobb, och jag tror att det just idag var P3 som vi lyssnade på. Och då var Carina där och berättade om boken och ju mer jag hörde henne berätta om bokens innehåll, ju mer kom jag på att det kanske var just denna boken som jag sett på TV för ganska länge sedan. Så jag försökte komma ihåg namnet på boken och helgen därpå åkte jag ut till bokhandeln, hittade boken och köpte den. Det var det värt!
   Detta är såklart en rörande bok med inblandning av flera människors liv och öden, vad som är värst vet jag verkligen inte. Att ens syster blir brutalt mördad, att du själv ska dö om endast 7 dagar eller helt enkelt att vara den personen som injicerar sprutan i den som ska dö. Alllas historia berörde verkligen mig på helt olika sätt men det fanns ändå ingen historia som jag kände inte borde finnas med. För alla bidrog verkligen till den här helhetsbilden av hur dödsstraffet verkligen drabbar människor, både de som jobbar där samt fångens familj och offrets familj. Jag önskar då allt att jag hade haft den här boken under skoltiden, då dödsstraffet skulle debatteras. Fy vilka bra argument jag kommit med då efter att ha läst denna, för mig är det lättare att kunna argumentera om något om jag själv har en inblick innan som berört mig, och det har just denna boken givit mig, en ny insikt om hur det faktiskt kan se ut.
   Jag älskar ju att läsa sådana här böcker, som de flesta redan vet som läser, men den här borde verkligen fler läsa oavsett om du brukar läsa sådana här böcker eller inte. Jag har sett några få andra bloggare som recenserat boken men jag tycker att den fått allt för lite uppmärksamhet tyvärr.

Citat: "Livet är en gåva. Slösa inte bort det. Gottgör det du kan gottgöra. Förlåt det du kan förlåta. Och när du har gjort det, gå vidare. Vare sig i det här livet eller nästa." - Jim Brazzil