torsdag 28 januari 2016

Rebecca recenserar: The Heart of Betrayal


Titel: The Heart of Betrayal
Författare: Mary E. Pearson
Förlag: Henry Holt and Co.
Rec-ex/vinst/present: Julklapp från syster
Sidor: 470
Serie: The Remnant Chronicles #2
Utläst: 27/1-16



Bokens första mening: One swift act.

Handling:
Held captive in the barbarian kingdom of Venda, Lia and Rafe have little chance of escape. Desperate to save Lia's life, her erstwhile assassin, Kaden, has told the Vendan Komizar that she has the gift, and the Komizar's interest in Lia is greater than anyone could have foreseen.
   Meanwhile, nothing is straightforward: There's Rafe, who lied to Lia but has sacrificed his freedom to protect her; Kaden, who meant to assassinate her but has now saved her life; and the Vendans, whom Lia always believed to be savages. Now that she lives among them, however, she realizes that may be far from the truth. Wrestling with her upbringing, her gift, and her sense of self, Lia must make powerful choices that will affect her country… and her own destiny.

Min åsikt:
För mig kändes detta som en klassisk "mellanbok". Ni vet en sådan bok som är uppföljare till en redan bra bok men som tonar av lite för att sedan avsluta stort. Detta kändes som en sådan avtoning då det inte skedde så mycket, istället låg fokus mer på att fördjupa sig i karaktärerna och händelser som förbereder ett, förhoppningsvis, fantastiskt slut på trilogin.
  Handlingen utspelade sig på ett och samma ställe, bortsett från då vi inte följde de personer som befann sig i Venda (staden som Lia, Kaden & Rafe befann sig i). Trots att det inte sker så mycket i händelserna så var det ändå aldrig tråkigt att läsa. Och detta beror på att jag verkligen älskar huvudkaraktärerna Lia och Rafe, älskar delarna då Lia predikar samt de få stunder då hon går på äventyr, dessa små saker, samt hemligheter som tisslas och tasslas om fram och tillbaks gör att det ändå ständigt finns en spänning där. För antingen kan allt gå fel eller så kan allt gå rätt. Det var just detta som gjorde att jag var tvungen att fortsätta läsa för jag ville verkligen veta hur det skulle gå, skulle det lösa sig, skulle allt skita sig, osv.
   Precis som förra boken avslutar även denna i en cliffhanger, det var vad jag misstänkte, men jag kunde ändå inte hålla fingrarna borta och var tvungen att veta hur det skulle gå för huvudkaraktärerna. Nu måste jag dock vänta flera månader på nästa. Funderar du på att påbörja denna serien, så gör det när alla böckerna kommit ut! För jag lovar, du kommer hungra efter mer så fort du läst ut den första (och den andra) boken.
  Kort och gott, detta är en bok som leder upp till The Big Ending som vi får se i sista boken The Beauty of Darkness (utkommer i augusti) och som förhoppningsvis kommer att vara helt fantastisk!

Betyg: 4.3/5

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar