torsdag 7 januari 2016

Daniella recenserar: A Thousand Nights

Titel: A Thousand Nights
Författare: E.K. Johnston
Förlag: Macmillian
Rec-ex/Vinst/Present: -
Sidor: 325
Serie: -
Utläst: 3/1-16





Bokens första mening: We do not know why we came from the sea to this hard and dusty earth, but we know that we are better than it.

Handling:
Lo-Melkhiin killed three hundred girls before he came to my village, looking for a wife.
  When Lo-Melkhiin - a formidable king - arrives in the desert with his army, he is determined to take one of the village girls to be his next wife.
  But one girl, desperate to save her beautiful sister from certain death at his hand, makes the ultimate sacrifice - pushing herself forward instead, and leaving home and family behind to go to her fate with this fearful man.
  But a strange magic seems to flow between this girl and Lo-Melkhiin, and night after night she manages to survive. Finding power in storytelling, the words she speaks are given strange life of their own.
  Little things at first: a dress from home, a vision of her sister. But as she dreams bigger she raises more terrible magic, with power enough to save a king... if she can only stop her heart from falling for a monster first...

Min åsikt:
En väldigt vackert och fint skriven historia om magi, kärlek och ett monster till kung.
  Jag hade inte några höga förväntningar mer än att beskrivningen lätt väldigt intressant och att jag älskar omslaget som vi nog alla lärt känna (dock, inte detta omslaget). Jag hade ett stort dilemma när jag skulle köpa denna boken i London. Jag ville först ha boken med det fina omslaget, men istället hittade jag det här omslaget, som inte är lika fint enligt mig, men som har så mycket mer. Det är bättre om jag visar er än att försöka förklara:
Det fina omslaget (det jag ville ha till början):












Min bok (med ett eget boksnöre i):
Nog om omslagen, jag hade det svårt att ta in allt och förstå boken, det tog sin tid. Ifall jag läser om den ingen kommer jag att förstå så mycket mer och hänga med där jag inte hängde med.
  T.ex. så fanns det ett par kapitel där någon/något pratade ur sin synvinkel, tog ett tag innan jag förstod vem och vad allt handlade om.
  Sedan fanns det ett kapitel som jag verkligen gillade mest, då huvudkaraktären delar med sig av en berättelse för att själv få information.
  I slutet skriver även författaren att han inte ville sätta några namn på karaktärerna i boken, vilket är lite underligt och udda, men jag gillar det. T.ex. en man kallades för Sokath, His Eyes Uncovered och sedan fanns det en annan man som även kallades för Sokath och något efter det. Har svårt att hitta vad den andre mannen kallades för efter som han bara nämns en gång i boken.
Ni som vill läsa boken har ett stort beslut själva att göra när det gäller att välja vilket omslag, men ni ska i alla fall ha den i inbunden. Då är de båda som vackrast!

Betyg: 3.6/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar