Daniella recenserar: Fractured & Shattered

Förlag: Orchard Books
Rec-ex/Vinst/Present: -
Sidor: 421
Serie: Slated #2
Utläst: 4/1-16

Bokens första mening: Rain has many uses.

Kyla shouldn't remember anything from before she was Slated, but dark secrets of her past will not stay buried. Caught in a tug of war between Lorder oppression and the fight for freedom, her past and present race towards a collision she may not survive. While her desperate search for Ben continues, who can she trust in this world of secrets and lies?

Min åsikt [SPOILER]:
En fartfylld fortsättning på den första boken i serien Slated!
Den första boken slutade med att Ben försökte ta bort sin Levo, och blev sedan bortförd av Lorders. Även en nya karaktär blev introducerad - Nico. En mystisk man från Kylas förflutna, men det fanns något med honom som jag inte gillade, jag visste att han inte var att lita på.
  I denna boken får vi veta mer om Kylas förflutna och vi får även veta mer om vem Nico var i Kylas tidigare liv. Huvudämnet i denna boken är verkligen; vem kan du lita på?
  Förutom den nya karaktären Nico, så börjar det även en ny kille i Kylas skola. En kille som Kyla tror sig kunna lita på, men jag visste direkt vilken roll han skulle spela genom hela boken.
  Under hela boken väntade jag på att Kyla och Ben skulle återförenas, och jag väntade verkligen i onödan. Ben är bara med mot slutet av boken då Kyla försöker ta kontakt med honom, men hon misslyckas eftersom Ben inte känner igen henne. Han var också med när de skulle undersöka och se ifall det verkligen var honom de hittat, vilket det var. Sedan nämns Ben lite här och där genom boken. Men tyvärr så blev det inte ett riktigt kärt återförening mellan Ben och Kyla, saknar deras kärlek för varandra i boken. Därför hoppas jag att de i nästa bok slutar med att de får ett lyckligt slut tillsammans!
  Fractured slutade även väldigt spännande, ser framemot nästa bok.

Betyg: 4.1
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Titel: Shattered
Författare: Teri Terry
Förlag: Orchard Books
Rec-ex/Vinst/Present: -
Sidor: 402
Serie: Slated #3
Utläst: 5/1-16

Bokens första mening: It doesn't look much from the outside.

Kyla was Slated: her mind wiped clean by the oppressive Lorder government. When forbidden memories of a violent past began to surface, so did doubts: could she trust those she had come to care for, like Ben? Helped by friends in MIA, she goes undercover, searching for her past and evading the authorities who want her dead. But the truth Kyla desperatly seeks is more shocking than she ever imagined.

Min åsikt [SPOILER]:
I den sista boken i serien tar Kyla verkligen tag i sitt förflutna. I de andra två böckerna har hon bara fått förnimmelser och drömmar om hur hennes tidigare liv såg ut. Men i Shattered tar hon steget och kontaktar sin mor under täckmantel och flyttar tillbaks till staden där hon växte upp. I sökandet om vad som hände för flera år sedan får hon reda på några chockerande nyheter som jag verkligen inte var beredd på. Det visar sig att den familjen hon växt upp hos egentligen inte heller är hennes riktiga föräldrar, hennes föräldrar dog efter hon föddes.
  Första delen av boken handlar om hur Kyla försöker återknyta relationen till sin mor och utforska människorna och staden samt få reda på vad som hände då hon försvann. Den andra delen åker hon tillbaka till sina vänner i hopp om att visa landet hur verkligheten ser ut när det kommer till samhället och Lorders.
 Bokserien slutar så himla bra! Kyla byter ju namn precis som vi byter kläder. I den första boken är hon Kyla, i den andra Rain och i denna boken både Lucy och Riley (hennes täckmantel). Så i slutet får hon reda på sitt riktiga namn, det namnet som hennes biologiska mor gav henne innan hon dog.
  Tyvärr så slutar inte denna boken med att Kyla (...eller Rain eller Lucy eller Railey?) och Ben blir ett par och lever lyckliga i alla sina år. Alla böcker kan tyvärr inte sluta så och det är nog första boken jag önskar att den hade slutat så, blev besviken. Men det blir ett lyckligt slut för alla, i princip, vilket jag gillar. Kommer nog läsa fler böcker av författaren i framtiden, har spanat in en ny bokserie och får se om jag köper den.

Betyg: 4.2
Alla böcker i serien: