måndag 21 december 2015

Daniella recenserar: Beautiful Redemption

Titel: Beautiful Redemption
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Razorbill Penguin
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 451
Serie: Caster Chronicles #4
Utläst: 21/12-15





Bokens första mening: Other people had flying dreams.

Handling:
Ethan Wate always dreamed of leaving the stifling southern town of Gatlin. But he never dreamt that finding love with Lena Duchannes would drive him away. Lena is a Caster girl whose supernatural powers unveiled a secretive and cursed side of Gatlin, so powerful it forced him to make a terrible sacrifice.
  Now Ethan must find a way to return to Lena - and Gatlin - as she vows to do whatever it takes to get him back. Even if it means trusting old enemies or risking their loved ones' lives...
  Can Ethan and Lena rewrite their fate and their spellbinding love story in this stunning finale to the Beautiful Creatures series?

Min åsikt: [SPOILER]
Jag började läsa boken med ett intryck av att handlingen skulle vara tråkig. Jag har läst många böcker som utspelar sig i en värld efter det levande och inte alla böcker blir lyckade, vissa kan vara lite trista eftersom man vet vad som händer i slutändan. Men min inställning ändrades efter en bit in i boken och jag blev glatt överraskad.
  Den sista och slutgiltiga boken skiljer sig från alla de tre andra böcker. Den är uppbyggd på ett annorlunda vis och man får inte bara följa Ethan utan man får även följa Lenas syn på allt vilket är första gången. Dock så spoilade min syster den delen för mig och jag såg inte framemot att få följa både Lenas och Ethans perspektiv. Men även det ändrades i mina ögon.
  De tre andra böckerna i serien har haft liknelser mellan sig, därför blev jag glad när allt inte upprepades igen. (T.ex. i alla de tre böckerna så är slutet alltid det samma. Alla karaktärer samlas och för mycket sker på en gång.) Istället fick man en inblick av en annan värld förbi Gatlin. En värld med många hinder, i alla fall för Ethan. Ethan som försöker göra allt för att ta sig tillbaka och det blir verkligen ett äventyr som han delvis får klara själv och delvis får mycket hjälp på traven.
  Precis som de tre böckerna innan så är även denna boken mycket väl skriven och jag gillar det poetiska slutet (det sista kapitlet), det rörde verkligen mig i hjärtat.
  Ifall jag ska lista vilken bok som är bäst i serien så klår så klart ingen den första boken (Beautiful Creatures), men den här boken (Beautiful Redemption) kommer på en stark andra plats och jag måste säga att den som kommer sist är den boken som jag inte minns så mycket av; Beautiful Darkness. Då kan ni räkna ut vilken som kom på tredje plats!
  Och till er er som inte har läst klart Caster Chronicles serien än, ge den en andra chans. Gör som jag och bara släng er på serien och intala er själva att ni ska läsa klart den oavsett vad. För i slutändan så är det ändå en riktigt bra bok-serie.

Betyg: 3.9
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar