söndag 22 november 2015

Daniella recenserar: Monstrumologen

Titel: Monstrumologen
Författare: Rick Yancey
Förlag: Modernista
Rec-ex/Vinst/Present: Recensions exemplar
Sidor: 348
Serie: Monstrumologen #1
Utläst: 22/11-15




Bokens första mening: Instutionens föreståndare var en liten man med rosiga kinder och mörkt, djupt liggande ögon.

Handling:
Detta är hemligheterna som jag har bevarat...
  Så börjar Will Henrys berättelse. Will är en föräldralös pojke som är assistent åt en doktor av ett högst ovanligt slag: en som studerar monster, och jagar dem. under den tid Will har bott tillsammans med doktorn i 1800-talets New England har han vant sig vid nattliga besök och mystiska expeditioner, Men när en besökare dyker upp med kvarlevorna av en ung flicka - och det monster som ätit henne - förändras hans värld för alltid.
  Monstret är en anthropophag, en huvudlös varelse som äter genom en mun i bröstkorgen. Och det finns tecken på att antalet anthropophager nu ökar i skrämmande takt.
  Will Henry och doktorn har inget annat val: De måste konfrontera den fasa som hotar att ta över och förtära världen.

Min åsikt:
Jag hade inga stora förväntningar på boken mer än att den verkade intressant och omslaget är väldigt iögonfallande. Jag har hört av många att boken förvånar en på ett positivt sätt.
  Författaren skriver väldigt vackert och poetiskt med många liknelser, men sedan så är det även ett gammalmodigt språk som författaren själv skrev i början av boken. Miljön i berättelsen är väldigt trovärdig och jag kan riktigt se det framför mig hur det såg ut på 1800-talet. En annan sak jag märkte var att författaren har en förmåga att beskriva en sak på ungefär två sidor och man tröttnar inte på hans fina uttryck, jag själv ville bara ha mer och mer.
  Karaktärerna i boken är också väldigt intressanta, speciellt doktorn som ändrar sin åsikt och talan stup i kvarten. Samtidigt som karaktären kan vara hård och tuff så har han även en mjukare sida inom sig, men som man sällan får se. Fast än han kan vara lite elak så finns där ändå en medkänsla för honom som läsare. Vi som läsare vet vad han har gått igenom med sin egna far och det är nog mest det som har format denna karaktären till att bli en kylig man som inte visar känslor.
  Boken gav mig en väldigt kuslig känsla med alla dessa okända och otäcka monster och varelser. Jag är väldigt känslig för blod och sådant och jag måste säga att författaren inte håller tillbaks på denna delen. Jag blev väldigt äcklad av allt blod, krossade ben och vävnader som författaren beskrev mycket genom boken. Även det ögonblicket i boken då Will Henry får i sig var i munnen, ifrån ett annat monster, usch! Så man ska inte vara allt för äckelmagad om man ska läsa denna boken, men jag tog mig igenom det i alla fall. Och om man bortser från det så har boken allt. En bra intressant berättelse, ett flyttande och poetiskt språk och väldigt intressanta karaktärer. Tipsar så klart andra att läsa Monstrumologen, den kommer att överraska er på ett positivt sätt. Jag kommer självklart fortsätta att läsa serien och längtar redan till nästa bok.

Tack Modernista för recensions exemplaret!

Betyg: 4.5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar