torsdag 17 september 2015

Daniellas recenserar: Miss Peregrine's Home or Peculiar Children: The Graphic Novel

Titel: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children: The Graphic Novel
Författare: Ransom Riggs
Illustratör: Cassandra Jean
Förlag: Yen Press
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 272
Serie: #1 Miss Peregrine's Peculiar Children
Utläst: 15/9-15





Bokens första mening: Growing up, grandpa Portman was the most fascinating person i knew, and I begged him to regale me with stories whenever I saw him.

Handling:
When Jacob Portman was a boy, his grandfather regaled him with stories of his fantastic life at Miss Peregrine's home during the Second World War, even sharing photos of the remarkable children with whom he resided. As Jacob grew up, though, he decided that these photos were obvious fakes, simple forgeries designed to stir his youthful imagination. Or were they...?
  Following his grandfather's death - a scene Jacob literally couldn't believe with his own eyes - the sixteen-year-old boy embarks on a mission to disentangle fact from fiction in his grandfather's tall tales. But even his grandfather's elaborate yarns couldn't prepare Jacob for the eccentricities he will discover at Miss Peregrine's Home for Peculiar Children!

Min åsikt:
Det var ett par år sedan jag läste den första boken och därför har jag glömt det mesta. Så min tanke var att läsa den grafiska novellen innan jag ger mig på den andra boken så att jag kommer ikapp igen, där var så mycket jag glömt. Och sedan såg jag också att jag inte har recenserat den första boken på bloggen, så jag slår två flugor i en smäll istället och kommenterar lite om båda.
  När jag köpte boken för ett par år sedan så förväntade jag mig en lite läskig och obehaglig bok med massa underliga bilder i. Men det visade sig att det var raka motsatsen till vad jag trott. Boken var en besvikelse och jag har hört att nästa bok ska vara så mycket bättre. Istället var boken romantisk (om jag minns rätt!) och fylld med fantasifulla varelser. Men jag gillade ändå det lilla underliga med boken; bilderna! Så jag var inte så taggad med att läsa nästa bok, men nu ska jag ge mig på den och läsa ut den.
  Den grafiska novellen är fylld med jättefina illustrationer. Det var väldigt smart att ändra illustrationerna från svart/vit till färg efter att Jacob tar sig över gränsen. Och jag älskar när grafiska noveller är i färg, det blir så vackert. Det måste även ha varit svårt för författaren att förkorta ner sin bok till en grafisk novell och ändå lyckas få med allt det viktiga. Visst vissa sidor var fyllda med text och pratbubblor med det är bara för att man inte ska missa någon viktig information och jag tyckte att författaren gjorde ett bra jobb!
  Det tog ett tag för mig att ge mig på och köpa boken, eftersom grafiska noveller är rätt så dyra. Men jag visste att jag någon gång skulle köpa den. Jag blev så glad när jag fick veta att det kommer en till av nästa bok, samt att jag fick ett smakprov =), ser mycket framemot den!













Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar