tisdag 22 september 2015

Daniella recenserar: Dimensioner

Titel: Dimensioner
Författare: Sofie Berthet
Förlag: Modernista
Rec-ex/Vinst/Present: Rec-ex
Sidor: 401
Serie: #1 Nova-Trilogin
Utläst: 22/9-15







Bokens första mening: Jag stod ute på heden när jag såg henne första gången.

Handling:
Sjuttonåriga Nova lever ett helt vanligt liv i en liten ort på den skånska sydkusten. Tills hon träffar Alex - då förändras allt. Han är inte som någon annan, och Nova faller handlöst.
  Men så kommer chocken: Nova får veta att Alex är från framtiden, och att resor mellan dimensionerna - tidsresor- är mökliga. Nova får dessutom reda på att hon är den första människan i historien med förmågan att förflytta sig i tiden. Det öppnar magiska dörrar: Hon får uppleva saker som ingen annan upplevt, saker hon aldrig kunnat drömma om.
  Men Novas förmåga utgör också ett förödande hot mot det strikt uppdelade framtidssamhället. Något som gör henne till måltavla för mäktiga krafter...

Min åsikt:
Vilken besvikelse denna boken var! Efter halva boken ville jag bara ge upp och slänga den i väggen, men jag fortsatte trots allt. Och hela tiden när jag var på vippen att gilla den, så hände något löjligt eller inget alls.
  Jag kan börja med de positiva sakerna. Jag älskar hur författaren beskriver saker så in i detalj och det fångar läsaren. Författaren gör det enkelt för läsaren att följa med på ett harmoniskt och trivsamt sätt. När det väl händer saker i boken så glömmer man allt det negativa med den, dock så händer det inte saker ofta.
  Jag gillar verkligen karaktärerna och deras egna sätt att prata från framtiden. Omslaget på boken är också jättefint och det är i princip allt det positiva med boken. Jag störde mig på att karaktärerna i början av boken bråkade om vem som skulle berätta vad, för Nova och sedan blev karaktärerna sura när de inte fick berätta det de ville, lite barnsligt beteende.
  De första 150 sidorna är fyllda med romantik (lika så resten av boken), vilket jag gillade till en början, men det blir lite tröttsamt efter ett tag när man bara väntar på att något ska hända. För boken handlar trots allt om tidresor, dock så försvann detta temat ibland och jag hade velat ha mer av det.
  Dimensioner är ingen bladvändare och det kommer inga chockerande nyheter/svar från karaktärerna, man vet vad som kommer att hända, den är förutsägbar. Och när man väl får svar på huvudfrågan, så visar det sig vara något löjligt. [Spoiler] Det vill säga; det boken kretsar kring, varför Nova är i fara och behöver beskyddas är för att hon ska födda barn!?! Här lade jag bara ner boken och fokuserade på att sova istället. Det är en löjlig förklaring till berättelsen. [Spoiler]Ifall de onda fick tag på Nova skulle de på något sätt få henne till att födda ett barn och då skulle framtiden vara osäker!?!
Aja, jag tror inte jag kommer att fortsätta följa bok-serien. Det är ingen spännande bok, snarare en drama. Den hade kunnat vara mer fartfylld och spännande, men nu är den inte det och det ogillar jag.

Betyg: 2/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar