måndag 3 augusti 2015

Daniella recenserar: Systrars öde

Titel: Systrars öde
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 360
Serie: #3 i The Cahill Witch Chronicles 
Utläst: 2/8-15







Bokens första mening: Jag lämnar Maura i den yrande snön och isen.

Handling:
"Jag är så arg att jag skulle kunna döda henne"
Tess stirrar på mig med ögon runda som tefat. Det jag sa nyss är inte bara ord. Inte sedan vi fick vetskap om profetian, att en av oss kommer att döda en annan. Jag har alltid tyckt att det låtit helt omöjligt. Vi är systrar, vi älskar och skyddar varandra. Ingenting är starkare än det. Ingenting var starkare.
  En feberepidemi skördar offer. Systrarna Cahill, som har särskilda förmågor, skulle kunna bota de sjuka men kan ingenting göra då de riskerar att bli avslöjade som häxor. Samtidigt blir Tess visioner allt starkare och profetian som säger att en syster kommer att döda en annan verkar inte längre omöjlig.

Min åsikt [Spoiler]:
Jag har verkligen älskat att få följa med på systrarna Cahills resa genom alla tre böcker och det är synd att det slutar med denna boken. Men det har varit en riktig fantastisk läsupplevelse och Jessica Spotswood skriver sina böcker på ett fint sätt.
  Efter att jag läste klart Stjärnmärkt så var jag bara tvungen att köpa nästa bok för att se hur allt slutar. (Måste bara säga att den bästa boken i serien var Stjärnmärkt!) Och jag blev förvånad när det var Maura som dog och hur det hela skedde. Det var inte vad jag hade förväntat mig och det var så sorgligt. I slutet skriver författaren om alla fina stunder systrarna hade ihop med Maura och jag glömde bort allt hon gjort som verkligen fått mig till att ogilla henne. Maura får en andra chans i mina ögon och det slutar med att jag gillar henne lite ändå. Det finns något gott inom henne och vad som än händer så har systrarna sin kärlek för varandra och det gillar jag.
Det här är en bokserie värt att läsa om och om igen.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar