söndag 30 augusti 2015

Daniella recenserar: Släppa Taget

Titel: Släppa Taget
Författare: Katarina von Bredow
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Rec-ex
Sidor: 218
Serie: Nej
Utläst: 29/8-15







Bokens första mening: Bara en aning ljusare på himlen.

Handling:
Sista terminen i nian. Elsa är hemligt förälskad i Elliot, något som hon inte ens berättat för sin tvillingsyster Stella. På utsidan ser systrarna exakt likadana ut men inuti är de olika. Medan Elsa helst håller saker för sig själv är Stella utåtriktad och nästan tanklös.
  När klassen får en ny dramalärare ställs saker på ända. Läraren är ung och ambitiös och vill utmana eleverna. Stella är eld och lågor. Elsa är inte alls lika övertygad. Ingen ska få blottlägga hennes inre. Särskilt inte när Elliot är i närheten. Systerskapet, vänskapen och kärleken sätts på hårda prov.

Min åsikt:
Jag ville främst läsa dena boken eftersom jag själv har en tvillingsyster och jag förstår vad Elsa går igenom. Den fasen i livet då man vill hitta sig själv, vem man är utan att bli definierad som; "en av tvillingarna". I hela mitt liv har jag blivit kallad ni, dom eller helt och hållet fel namn. Så jag förstår att huvudkaraktären vill vara sin egna person och att hon vill bli ihågkommen som sig själv och inte tvillingen.
Det negativa med boken är att jag även ville läsa Stellas syn på allt och vilka svårigheter hon brottas med inombords. Eftersom det oftast inte bara är en av ett tvillingpar som kan ha svårigheter med det hela.
Jag tyckte boken var lite kort, hade velat läsa mer av vilka problem som kan uppkomma när det gäller att "släppa taget" om sin tvilling.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar