måndag 13 juli 2015

Daniella recenserar: Stjärnmärkt

Titel: Stjärnmärkt
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 362
Serie: #2 i The Cahill Witch Chronicles
Utläst: 13/7-15







Bokens första mening: Jag känner mig som en bluff.

Handling:
"Du vill alltså inte ens vara häxan i profetian?" frågar Alice och drar upp huvan över sina gyllene lockar.
  "Jag vill inte att en av mina systrar ska dö", säger jag. Inte ens Alice vet vad hon ska svara på det.
  Cate Cahill och hennes två systrar är häxor, Enligt en gammal profetia kommer en av dem att bli den mäktigaste häxan någonsin, den som störtar broderskapets tyranni och banar väg för en ny magisk tidsålder. Men samma profetia säger också att en syster kommer att döda en annan, innan 1900-talets gryning...

Min åsikt:
Jag var inget stort fan av den första delen i serien, det hände inte lika mycket i den som i andra delen. Och som vanligt så förbluffar författaren mig med nya häpnadsväckande ögonblick i boken, speciellt karaktärerna och den värld de lever i.
  Först måste jag bara säga att jag verkligen inte gillar karaktären Maura och jag blir så arg på henne. Att hon förstör deras kärlek i slutet och tror att hon är överlägsnare än alla andra.
En annan sak jag också blir frustrerad och arg på är brödraskapet, hur de behandlar kvinnor och deras nya lagar. Blir speciellt sur på den händelsen i början av boken, vad tänker de med?
  Aja, iallafall så dras jag med in i boken och det känns som det händer något spännande i varje kapitel. Och jag gillar när det verkligen händer något. Det jag dock inte gillar är de långa kapitlen som jag nog också tog upp i min andra recension av Farlig Förmåga.
  Det ska bli spännande att få läsa nästa bok (Systrars Öde) och se hur den här historien slutar, för det blir bara mer spännande för varje sida man läser. Jag hoppas nästa bok leder upp till mina förväntningar.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar