Rebecca recenserar: Jag är Malala

Författare: Malala Yousafzai
Förlag: Massolit Förlag
Rec-ex/vinst/present: Julklapp
Sidor: 285
Utläst: 6/1-15

Bokens första mening: Jag kommer från ett land som skapades vid midnatt.

När talibanerna tog kontroll över Swatdalen i Pakistan vägrade en ofattbart modig flicka att låta sig tystas. Malala Yousafzai stred för alla flickors rätt till utbildning, vilket tisdagen den 9 oktober 2012 var nära att kosta henne livet. Malala var på väg hem då skolbussen stoppades av beväpnade talibaner. Hon sköts i huvudet på nära håll och det var få som trodde att hon skulle överleva.
  Sexton år gammal har Malala blivit en global symbol för fredliga protester och kampen för kvinnors rättigheter, och den yngste någonsin att tilldelas Nobels fredspris. Malalas kamp har tagit henne på en osannolik resa, från en otillgänglig dalgång i norra Pakistan till FN:s korridorer i New York.
  Jag är Malala är den sanna berättelsen om en familj som tvingats bort från sitt hem av terrorister, om kampen för flickors rätt till utbildning, och om Malalas föräldrars obevekliga kärlek till sin dotter i ett samhälle som främst värdesätter söner. Det är en berättelse som visar att en enda persons röst kan förändra världen.

Jag hade lite svårt att hänga med i början av boken då det var mycket historia om Pakistan, deras religion och om Malalas by. Det var lite för mycket information att ta in. Annars tycker jag att texten är väldigt berörande. Hon beskriver speciellt hur folket i byn alltid kunde komma och gå som de ville hemma hos henne och hennes familj, alla kände varandra och det var en gemenskap de hade i byn medan hon nu sedan dådet kommit till Storbritannien där allt är så annorlunda från vad hon är van vid. Jag hade lätt kunnat ge Malala en femma i betyg för sitt mod och för att hon inte ger upp om flickors lika rätt till utbildning men om jag måste bortse från det, för nu är det trots allt boken som jag recenserar, så får den en stark fyra!