lördag 7 februari 2015

Rebecca recenserar: Mamma sa att jag var sjuk


Titel: Mamma sa att jag var sjuk
Författare: Julie Gregory
Förlag: Bra Böcker
Rec-ex/vinst/present: Lånad av mormor
Sidor: 249
Serie: Nej
Utläst: 4/1-15







Bokens första mening: Det värsta var att bli rakad.

Handling:
Från sin tidiga barndom blev Julie Gregory regelbundet röntgad, opererad och fick otaliga mediciner i en fåfäng kamp mot sjukdomar som skapades i hennes mors fantasi. Münchhausen by proxy (MBP) är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner eller förorsakar symtomen hos sitt barn därför att hon eftersträvar läkarnas uppmärksamhet. Många MPB-barn dör men Julie Gregory inte bara överlevde, hon undkom sin mors dödsbringande galenskap och byggde upp en ny identitet som en levande, frisk ung kvinna.


Min åsikt:
Ibland känner jag att jag bara måste få läsa självbiografier, oftast går det väldigt snabbt för mig att läsa ut dem och de brukar vara väldigt intressanta. Nu var det inte sådär jätte längesedan som jag läste en självbiografi men det var ändå skönt att, mellan alla fantasy/dystopi-böcker, få dyka ner lite i en annan genre.
   Den här psykiska sjukdomen hade jag ingen aning om att den fanns, trots att jag läst psykologi i två år, att ens mamma ens kan hitta på en sjukdom till sitt barn och sedan få läkare att ordinera mediciner utifrån den sjukdomen är helt absurt. Därför tyckte jag att det var väldigt intressant att se hur det kan gå till.
  Själva skrivsättet tyckte jag inte om så mycket. Visst det var intressant att läsa om hennes upplevelser men efter ett tag så blev det lite upprepande och jag tappade halvt om halvt intresset. Vilket också kan ha att göra med att jag fann boken lite rörig ibland och det fanns inte riktigt en röd tråd genom hela historien. Bristen på en kronologisk ordning var väldigt jobbigt och störande. Dock tyckte jag om att författaren i slutet av boken berättar hur hon, på grund av sina upplevelser och människor okunskap kring just det här ämnet, vill hjälpa andra barn samt undervisa om vad Münchhausen by Proxy är för något.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar