Rebecca recenserar: Champion av Marie Lu

Förlag: Modernista
Rec-ex/vinst/present: Julklapp
Sidor: 336
Serie: #3 i Legend
Utläst: 5/1-15

Bokens första mening: Av alla förklädnader som jag har haft, är det här nog min favorit.

June och Day har offrat mycket för medborgarna i Republiken - och för varandra. Men det var långt ifrån tillräckligt. Nu står Republiken inför sin värsta kris någonsin och June, underbarnet, och Day, legenden, står i händelsernas mitt.
  June har en hög befattning inom den styrande eliten och Day är en hyllad folkets hjälte. Men precis när fredsavtalet med Kolonierna, som stridit med Republiken i snart ett århundrade, ska bli verklighet orsakar en fruktansvärd pestsmitta panik i Kolonierna. Ett fullskaligt krig verkar oundvikligt. Den här gången kommer inte Republiken kunna hålla stånd, och den enda lösningen är att finna ett botemedel mot smittan - och det snabbt. Det är en kamp mot klockan, och samtidigt vacklar Days egen hälsa.
  Day och June är återigen tvungna att sätta allt på spel inklusive de människor de älskar. Kommer deras kärlek att bestå genom den slutgiltiga prövningen?
  Den sista striden är här.

Jag verkligen älskar den här serien och den här boken och är så ledsen över att den är slut. Jag tyckte att det var ett perfekt och rörande avslut på trilogin och jag kommer verkligen att sakna Day och June. Trots det så kommer snart en av författarens nya bok, till en ny serie, ut på svenska och jag får väl inte göra annat än att hoppas på att den kommer att bli minst lika bra som den här serien.
   Om jag ska jämföra den här boken med tidigare böcker så var den inte lika händelserik som de förra, men jag gillade den ändå otroligt mycket. Jag älskar som sagt karaktärerna i den här boken och jag har inget negativt att säga om dem och jag tyckte verkligen om att, i den här boken, få läsa om Antarktis samhälle. Samhället som Marie Lu beskriver där är helt otroligt kreativt och en rolig idé, och framförallt väldigt unikt! Det är bland annat detta som gör att jag älskar hennes böcker eftersom de är så unika och på grund av att hon fångar läsaren på ett så unikt sätt som tyvärr väldigt sällan får upplevas av läsare. Jag kan inte annat än att jämföra mina upplevelser av Legend-trilogin med Hunger Games eftersom även de böckerna fångade mig på ett väldigt fantastiskt vis. Jag älskar när böcker berör mig och det gjorde framförallt dessa böckerna. Om jag måste välja en favorit av de tre böckerna i Legend så väljer jag den andra boken, Prodigy. Och även det i sig tror jag är väldigt unikt eftersom det brukar vara de första eller de sista böckerna som blir favoriter. Men det är ändå dessa saker som, enligt mig, bevisar att den här trilogin är extraordinär.
   Har du inte läst den här serien så rekommenderar jag starkt att du tar upp dem nu på en gång, du har verkligen missat något om du inte gör det.

Betyg: 4.5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~