Rebecca recenserar: Främlingen

Rec-ex/vinst/gåva: Nej
Sidor: 735
Serie: Outlander #1
Utläst: 15/12-14

Bokens första mening: Vid första anblicken var det ingen trolig plats för försvinnanden.

Den första tidsresan.
Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter - som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.
   Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MscKenzie. Hon möter nu Jamie Fraser som blir hennes beskyddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram mot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid...

Boken levde inte riktigt upp till mina förväntningar men den var ändå väldigt bra.
   Till att börja med så är det väldigt mycket beskrivningar i boken, men sedan är den också över 700 sidor lång, så långa beskrivningar är att vänta sig. Men jag har inget emot det, ibland tycker jag om att läsa sådana här tegelstenar och ibland vill jag läsa lättare, kortare, böcker.
    Huvudkaraktären Claire fick jag lite delade meningar om i boken, dels tycker jag om henne då hon verkar vara en smart person och med stor passion för andras välbefinnande, dels gör hon några dumma val i boken som jag irriterade mig på. Trots det så är hon en väldigt stark karaktär och jag tyckte, redan innan jag började läsa, om tanken på att sätta en "nutida" karaktär tvåhundra år bakåt i tiden. Speciellt då Claires kunnande säger emot vad man trodde på den tiden, bland annat om hur man behandlade sjuka.
   Boken väckte också upp starka känslor, på grund av olika händelser, som bland annat handlade om dåtidens syn på rätt och fel. Det vill säga att kvinnan inte hade så mycket att säga till om och den gifta kvinnan skulle göra som mannen sade annars kunde det, som här, leda till bestraffningar. Och just den biten hade jag lite svårt för att läsa då det var straff som bland annat förnedrade kvinnan och eftersom Claire är en så stark person så kunde hon inte alltid göra som Jamie Fraser sade eller som han ville. Till och från i handlingen så kom jag också på mig själv med att jag inte kunde sluta läsa eller lägga ifrån mig boken eftersom det var spännande att se hur Claire skulle klara sig när misstankarna mot henne som spion blev allt mer påfrestande. En stor del av handlingen innehöll också sex och ibland kände jag att det blev det lite för mycket fokus på enbart det istället för att dem, när de var ute och reste, skulle kunna ta sig säkra fram dit dem skulle. Vilket också här ledde till att dem försatte sig själva i fara.
   Trots detta så gillar jag boken som helhet och jag kan inte motstå att läsa de resterande delarna i serien, eftersom jag nu köpt hem nästan alla delarna.
   Slutligen vill jag bara påpeka att jag älskar dessa nya omslagen, jag hade länge vetat att jag ville läsa böckerna men jag tyckte inte riktigt om de gamla omslagen så glad blev jag när jag hittade dessa jubileumsutgåvorna.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~