lördag 11 oktober 2014

2x Bokrecensioner

Titel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista
Rec-ex/Vinst/Present: Recensions exemplar
Sidor: 393
Serie: #3 Divergent
Utläst: 28/9-14





Spoiler Varning!

Bokens första mening: Jag vandrar fram och tillbaka i vår cell i De lärdas högkvarter samtidigt som hennes ord ekar i mitt huvud: Mitt namn kommer att vara Edith Prior, och det finns mycket som det kommer att bli skönt att få glömma.

Handling:
Tänk om hela din värld var en lögn. Tänk om ett enda avslöjande eller ett enda val förändrade allt. Tänk om kärleken och lojalitet fick dig att göra saker som du inte trodde var möjliga.
De falangbaserade samhälle som Tris Prior en gång trodde på är splittrat av våld och maktkamper, ärrat av svek och förluster. Så när hon får chansen att utforska en värld bortom den hon hittills känt, är Tris redo. Kanske kan hon och Tobias bygga ett nytt och enklare liv tillsammans bortom stängslet, ett liv fritt från komplicerade lögner, hoptrasslade lojaliteter och plågsamma minnen.
Men Tris nya verklighet är ännu mer skrämmande än den hon lämnat bakom sig. Gamla sanningar förlorar snart sin mening, och nya omskakande insikter förändrar människorna hon älskar.
Och än en gång måste Tris kämpa med att försöka förstå den mänskliga naturens komplexitet och sin egen samtidigt som hon ställs inför svåra val i fråga om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.

Min åsikt:
Innan jag började läsa boken så hade jag en liten aning om att den säkert skulle vara som Insurgent, att nästan ingenting händer. Och Allegiant var i princip det också. Istället för att författaren tar lite spänning här och där i boken, så kommer dock allt på slutet och det blir starka känslor. Det händer ju faktiskt något då och då, men det går för långt i mellan. Jag kan inte säga att jag inte gillar Allegiant, för det gör jag. Trots att det inte händer så mycket så är där fina stunder i mellan och författaren skriver på ett infångande sätt. Man vill veta vad som kommer hända härnäst. Men jag måste bara säga att Divergent är den bästa boken av de alla tre.
 Jag ogillar och samtidigt gillar jag slutet. Det är fel att huvudkaraktären ska dö när det är hon som böckerna kretsar kring. Men samtidigt är det ett annorlunda slut om man jämför med alla andra dystopi böcker (iallafall som jag läst). Och där är speciella stunder i slutet som jag gillar, t.ex. när Four sprider ut hennes aska över staden just på det sättet som hon gillar, men dock som inte han gör.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Titel: Four en Divergent Samling
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista
Rec-ex/Vinst/Present: Recensions exemplar
Sidor: 206
Serie: #0.1-0.4 Divergent
Utläst: 29/9-14







Spoiler Varning!

Bokens första mening: Jag vaknar ut simuleringen med ett skrik.

Handling:
Four presenterar fyra nya noveller ur Divergent-trilogins värld. Var och en av dessa - Falangbytaren, Kandidaten, Sonen och Förrädaren - Utkorskar Veronica Roths dystopiska framtid genom ögonen på den mystiske, karismatiske Tobias Eaton, även kallad »Four«.
I dessa berättelser avslöjas tidigare okända aspekter av Four personlighet, historia och relationer.
Boken innehåller också tre exklusiva, tidigare opublicerade scener ut Divergent-trilogin.

Min åsikt:
Jag gillar idén med att man får följa Four's liv från början och tills han träffar Tris. Det är spännande att få följa hans liv och relation till både hans mor och far. Även att få läsa om hur samhället var på den tiden.
Man får reda på hur Four blev "Divergent" och hur hans test och ceremonin gick till. Samt hur han blev en av de Tappra.
Jag gillar alla fyra berättelser lika mycket eftersom de alla fyra ger och bidrar med något nytt. För en gång skull så är det roligt att se allt ur Four's perspektiv, som när han möter Tris. Man får veta hans tankar när något visst hände i Divergent boken.
Som läsare får man även reda på att Veronica Roth först hade tanken att Four skulle vara huvudkaraktären i Divergent, vilket är intressant. Men eftersom det var svårt att bygga på det bestämde hon sig för att en annan karaktär, Tris blev det, skulle vara huvudkaraktären. Det är nog lite därför som författaren skriver om Four's liv i en helt egen bok, eftersom hon tänkt så mycket kring hans karaktär, hur han är samt bakgrunden. Och det blev en bra bok i slutändan

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar