lördag 9 augusti 2014

Recension: Prodigy



Titel: Prodigy
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista
Rec-ex/vinst/present: Födelsedagspresent
Sidor: 338
Serie: #2 i Legend
Utläst: 24/7-14






Bokens första mening: Day vaknar med ett ryck bredvid mig.

Handling:
En vecka har gått sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll. Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det i själva verket var honom de tog livet av.  June är nu Republikens mest eftersökta förrädare.
Desperata efter hjälp vänder sig June och Day till Patrioterna - en rebellgrupp som vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går det att lita på Patrioterna? Eller har dessa, utan att inse det, själva blivit brickor i det mest skrämmande av politiska spel?

Min åsikt:
Jag älskar verkligen den här serien!!! Jag dööör!!!
Okej, under tiden som jag läste den här boken så tänkte jag hela tiden "det hade passat i en film, den scenen hade varit skit cool på film, hela boken hade blivit awesome som film!!" ja, jag önskade verkligen att den skulle göras till film. Glädjen när man sedan läser att serien ska filmatiseras är enorm, för det finns så mycket häftiga saker i boken, och serien generellt, som verkligen måste upplevas i en biosalong också, speciellt eftersom jag älskar att gå på bio.
  Precis som med första boken, Legend, så tog det knappt två dagar innan boken var utläst och med det sagt, jag ville verkligen inte lägga ner den här boken, jag ville att den skulle vara längre. Att läsa den här boken var som att kastas in i en tornado och sedan undrar man vad som hände. Det är många känslor som pågår i den här boken (inga tårar dock), mycket spänning och action och oväntade händelser som inträffar och som bara FÅR EN PÅ FALL! Älskade jag inte serien innan så gör jag i alla fall det nu.
  Något som jag dock störde mig på i början av boken var namnet "Anden", hur låter det ens om man uttalar det på engelska, ah just det den ska bli film, vänta och se! En annan sak som jag också störde mig på var slutscenen i boken, jag vill dock inte avslöja något men detta är något som ofta händer i filmer, i typ alla filmer. Killen får reda på något och för att inte flickan ska drabbas så ljuger han genom att såra flickan på ett annat sätt istället, då detta sättet anses vara det bästa. Wtf?! Hur tänker dem!! Vaaarföör kan du inte bara berätta sanningen, det är bara onödigt att ljuga!!! Jag blev verkligen frustrerad på det och just därför måste jag ha den sista boken nu!!
   Bästa scenen i boken är flygplansscenen, då Kaede flyger, inget avslöjat! Meeen den scenen hade verkligen passat utmärkt i biosalongen! Den andra bästa scenen, eller ja båda hamnar på första plats, är Days tal, mer än så tänker jag inte säga, men varning för gåshud! Det går nästan att likna Day vid en manlig version av Katniss.
   Kort sagt det här är min nya favoritserie, jag känner dock att Champion har mycket att toppa efter det här och jag undrar om serien kan bli bättre ännu bättre, tvivlar lite på det men ser väldigt mycket fram emot att läsa den och se vad som händer med Day och June.

OBS: Varning för beroende framkallande bok (bara att skriva denna recension tog upp många känslor som jag trodde jag hade glömt, längtar bara mer tills nästa bok nu, gaah)!

5/5 HELT KLART!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:














Andra böcker av författaren:
Kommer ut 7:e oktober

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar