onsdag 6 augusti 2014

Daniella recenserar: The Twistrose Key

Titel: The Twistrose Key
Författare: Tone Almhjell
Förlag: DIAL
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 356
Serie: Nej
Utläst: 5/8-14







Bokens första mening: The grave that Lin had made for her friend could not be touched by wind.

Handling:
A fragile winter world depends on the child who holds the twistrose key!

Something is wrong in the house that Lin's family has rented; Lin is sure of it. The clocks tick too slowly. Frost covers the flower bed, even in a rainstorm. And when a secret key marked "Twistrose" arrives for her; Lin finds a crack in the cellar, a gate to the world of Sylver. This frozen realm is the home of every dead animal that ever loved a child. Lin is overjoyde to be reunited with Rufus, the pet she buried under the rosebush. But together they must find the missing Winter Prince in order to save Sylver from destruction. They are not the only ones hunting for the boy this night. In the dark hides a shadow-lipped man, waiting for the last Winter Prince to be delivered into his hands.

Vad jag tycker:
Jag ångrar lite (men bara jätte lite) att jag inte köpte boken på svenska, eftersom man bara förstod två tredjedelar av allt. Därför blev boken lite långtråkig emellanåt då författaren t.ex. beskrev omgivningen och miljön m.m. Men boken är så mycket finnare i engelskt format, den är inte så plastig och tråkig som den svenska boken och den är jättefin inuti med alla finna bilder. Jag gillar speciellt "The Margrave's song" som man själv kan spela upp och sjunga eftersom noterna finns i slutet av boken. Jag hittade även ett youtube klipp med låten vilket är lite roligt, så jag lägger upp den också :D.
Fast än boken inte fångade mig helt så var den ändå bra, det är en bra sagoberättelse och jag gillar handlingen, den är lite speciell. Jag trodde även att boken skulle sluta vid en viss punkt, då jag trodde att deras äventyr var slut eftersom de hade klarat allt, men sedan dök det upp fler problem så enligt mig hade boken två avslut ^^. Jag såg även (efter att jag läst klart boken) att författaren som skrivit boken är norsk, vilket jag tyckte var lite roligt. Hon måste verkligen ha lyckats bra med denna boken eftersom den finns på engelska med.





Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar