Daniella recenserar: Halo

Förlag: Atom books
Sidor: 484
Serie: #1 i Halo trilogin
Utläst: 8/8-14

Bokens första mening: OUR arrival didn't exactly go as planned.

Is love a great enough power against evil?
Three angels are sent down to bring good to the world: Gabriel the warrior; Ivy the healer; and Bethany, a tennage girl who is the least experienced of the trio. But she is the most human, and when she is romantically drawn to a mortal boy, the angels fear she will not be strong enough to save anyone - especially herself...

Jag var lite skeptisk i början och trodde inte boken skulle vara så bra som den faktiskt var. Det mesta i boken består av kärlek, jag saknade lite action i början eftersom allt kom på slutet. I princip halva boken (mer eller mindre) hände det ingenting med änglarnas uppdrag om att bekämpa ondskan. Istället fick man följa Bethany och hennes relation byggas upp med människorna runtomkring sig, fastän hon inte fick intrigera med dem. Man får se hur Bethany och Xavier bygger upp sin kärlek till varandra, en förbjuden kärlek som hon försöker undvika. Men det är svårt när man väl har fallit för någon så mycket som de gör för varandra.
Efter ett tag genom boken började jag tvivla på att dessa mörka krafter inte var en ond människa (eller någon övernaturlig varelse) utan att de istället bara skulle vara där och göra goda saker, ni vet karma. Fixa till stämningen igen, få balanserat det onda med det goda. Men efter att man läst halva boken dyker faktiskt den onda kraften upp och det är då farten och spänningen sätter igång. Och när den väl är igång så är man fångad, det är då det verkligen börjar hända saker.
Så i princip är första halvan av boken (kanske mer) då Bethany bygger upp relationer till de människor som hon har omkring sig och lär sig hur människovärlden fungerar. Det är även då det är som roligast. Jag kan inte glömma det hon svarade på: "Boys hot enough for you?" Eftersom hon är en ängel så är hon inte van vid allt ljud omrking sig, så mycket färger, tekniska saker och speciellt inte språket som alla tonåringar använder. Så Bethany förstod inte vad hon menade och tog det bokstavligt och svarade: "I wouldn't say hot, most of them seem to have a normal body temperature." Det är svårt att passa in för henne men hon får ett grep om det tillslut.
Jag tycker författaren har gjort ett bra jobb i helheten, det enda är att hon kanske kunde ha balanserat kärlek och spänningen lite mer. Men på andra sidan så blir man mer förälskad i paret och man vill inte se det hemska som komma skall. Nedanför finns en trailer på boken ifall ni är intresserade.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien