torsdag 14 augusti 2014

Daniella recenserar: Farlig Förmåga

Titel: Farlig Förmåga (org. Born Wicked)
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 336
Serie: #1 i Systrarna Cahill trilogin
Utläst: 14/8-14







Bokens första mening: Vår mor var också häxa, men hon dolde det bättre.

Handling:
"Jag känner magin inom mig. Den finns där i vartenda andetag, i vartenda ilsket hjärtslag, dess silkestunna trådar pulserar och spänns i mitt bröst. Den retas, lirkar, bönar om att få släpas fri."
Cate och hennes systrar måste till varje pris dölja att de är häxor. Sedan deras mor dog är det Cates ansvar att beskydda systrarna och vaka över hemligheten. Men så hittar hon sin mammas dagbok, och plötsligt är hotet mot systrarna större än hon anat - från brödraskapet, från systerskapet och kanske till och med från varandra...



Min åsikt:
Jag gillar denna boken eftersom det händer många spännande saker nästan hela tiden och där är obesvarade frågor som jag hemskt gärna vill få svar på. Så man vill bara fortsätta att läsa boken hela tiden. Jag gillar även romantiken i boken och den förbjudna kärleken, ett tema som nästan dyker upp i varje bok.
I boken är det en hemsk tid för häxorna och speciellt för kvinnor i allmänheten. Jag gillar inte brödraskapet och vad de tvingar andra att göra och tänka. Om att kvinnor inte har någon makt och att det alltid ska lyda männen etc. Fastän karaktärerna i boken (de tre systrarna) måste spela med och hålla med om allt brödraskapet säger så hyser även det ett agg mot dem.
Det är intressant att man får följa Cate och alla hennes tankar kring allt och det hon har svårast att kontrollera, sin magi. Som läsare får man både veta vad som händer och vad som har hänt. Vad de har fått utså, vad de förlorat och vad deras största utmaningar har varit.
Och slutet i boken är så spännande och jag gillar inte det valet Cate gjorde men jag antar att hon var tvungen att välja det. Där var även en sak jag inte förstod, men jag får väl svar på det i nästa bok. Precis som i The Selection så slutar det bara sådär. Men den här boken lovade det den skrev och det ska bli så spännande att läsa nästa bok. Att få se hur deras äventyr fortsätter och kanske till och med få svar på några frågor som man har.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien

3 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen den här boken! Jag kan inte förstå att det var så pass länge sedan jag läste den. Jag måste verkligen läsa den andra boken snart! :)

    SvaraRadera
  2. Den här var en av mina sommarböcker och jag gillade den. (ok meningen kändes ofullständig) Den hade ett skönt driv i sig och det hände mycket saker, ändå var det inte en "tung" bok som krävde mycket hjärna av läsaren. Vill absolut läsa 2an. Fin blogg också! Första gången jag var inne här, hittade hit via Bokugglan. bokemman.blogspot.se

    SvaraRadera
  3. Tack, kul att du hittade in här! =)
    Gillar din blogg med, verkligen cool design :D

    SvaraRadera