Daniella recenserar: Det handlar om dig

Författare: Sandra Beijer
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Vinst
Sidor: 256
Utläst: 18/8-14

Bokens första mening: Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas.

"Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas. Jag står i ett vardagsrum hemma hos någon som heter Erik och du sitter framför ett svart piano. Du är femton år, med konkav bröstkorg och blanka ögon. Jag känner dig inte men senare, när vi står i kön till toaletten, ringer din mobil och du svarar på ryska. Du pratar fort utan pauser och jag sneglar mot dig. Fyra timmar senare följer du mig hem."

Efter ett möte på en fest under en sommarnatt är ingenting längre detsamma. Plötsligt handlar varje fredagsnatt, varenda mörkt dansgolv och varje stulen folköl om honom. Om de tre födelsemärkena över hans kund, om ryska meningar på en parkbänk och om exploderande sms som aldrig besvaras. Om han bara kunde titta lite till, höra av sig lite oftare, komma lite närmare. Om han bara kunde se, om så bara för ett enda ögonblick, att allt handlar om honom.

Boken var märklig, men för att vara märklig så var boken ändå bra. Som läsare får man hela tiden följa huvudkaraktären och hennes tankar och åsikter. Man får inget beskrivet och det är alltid korta kapitel. Man får heller inte veta vad Du i boken egentligen heter och inte heller huvudkaraktärens namn. Men det är en rolig bok och mycket romantisk bok, tonårs romans/liv. Även mycket jagande från huvudkaraktärens sida då Du karaktären hela tiden var så svår fångad. Men när de väl möter varandra i boken så slår det gnistor om dem.
Det här är en bok jag normalt inte hade plockat upp i första hand, men eftersom min syster vann ett gäng böcker så gav jag boken en chans, och det ångrar jag inte. När jag började läsa boken hade jag ingen aning om vad den handlade om, men man hittar ut av det desto mer man läser. Boken hade även fått höga betyg och i början trodde jag inte på betygen, men den var faktiskt bättre än jag trodde.