torsdag 10 juli 2014

Recension: Dangerous Creatures


Titel: Dangerous Creatures
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Penguin Books
Rec-ex/vinst/present: -
Sidor: 327
Serie: #1 i Dangerous Creatures
Rebecca läste ut: 26/6-14
Daniella läste ut: 22/3-16


Bokens första mening: "There are only two kinds of Mortals in the backwater town of Gatlin, South Carolina - the stupid and the stuck..

Handling:
Ridley Duchannes is nobody's heroine. She's a Dark Caster, a Siren. She can make you do anything. She can't be trusted. By anyone. But that hasn't stopped her boyfriend Link from falling in love with her - or taking her with him to follow his rock-star dream.
  New York City is a dangerous place for both Casters and Mortals, and soon Ridley realizes that Link's bandmates are keeping secrets.  Determined to uncover the truth, what she finds out is worse than she could have imagined. Link has a price on his head that no Caster or Mortal can ever pay. With lives on the line, what's a Siren to do?

Rebeccas åsikt:
Jag faller bara mer och mer för hela serien!
Men innan jag börjar med recensionen vill jag bara påpeka att detta är spin-off serien till Caster Chronicles och boken är alltså inte skriven ur Lenas eller Ethans perspektiv längre.
     Jag håller med om att första boken i Caster Chronicles serien, Beautiful Creatures, bara var okej, personligen var det ingen favorit för mig, MEN jag tycker INTE att man ska ge upp serien på grund av den första boken, för serien blir bara bättre och bättre.
     Den här spin-off serien handlar om Ridleys och Links liv, efter det som händer i Beautiful Redemption, sista delen i Caster Chronicles. Jag gillade själv deras relation redan i Caster Chronicles, trots deras tuffa romans, men jag gillar dem ännu mer nu! Speciellt Ridley är en karaktär som verkligen växer i denna boken, trots att jag känner att hon förlorar lite av den "tuffa sidan" så får man reda på varför hon blev som hon blev och det är speciellt de delar där man får läsa om hennes unga jag, som jag tyckte var väldigt intressant.
    Handlingen i boken är spännande redan från början och Ridley, får man reda på, har förlorat en vadslagning i New York, som innebär att hon har skulder att betala tillbaks. Och, eftersom hon är som hon är så ingår förstås Link i den planen för att kunna betala av skulden, något som han dock inte vet om och som dessutom kan sätta hans liv på spel. Men efter High School, reser Ridley och Link ändå iväg mot NewYork där Ridley vill få med Link i ett band, för att hjälpa Link att uppfylla hans dröm om att bli en rockstjärna, tror Link i alla fall. Dock inser han snart vad han verkligen gett sig in på men då svävar både Links och Ridleys liv i fara.
    Som sagt, jag älskar verkligen den här serien och denna boken var väldigt bra. MEN och det är ett stort MEN! Boken slutar i en cliffhanger, vilket verkligen störde mig för nu måste jag vänta ett helt år till på att nästa bok ska komma ut. Eller så kan jag läsa novellerna mellan böckerna så länge, funderar starkt på det men gillar inte e-böcker så mycket. Men i alla fall. Jag rekommenderar denna bok till de som, liksom jag, tycker om Ridley och Link för om man inte tycker om dem så gillar man säkert heller inte den här serien. Annars tycker jag att man borde läsa den här boken/serien också eller hela Caster Chronicles serien för den delen, om man nu inte gjort det!
   Ett litet tips till de som vill läsa boken är att, om ni inte har lika bråttom, som jag hade, så vänta tills andra boken kommer ut, så slipper ni känna er frustrerade när ni läst klart denna! Att läsa meningen "To be continued…" är det värsta jag vet men i och för sig så längtar jag bara ännu mer till nästa bok nu!

Betyg: 4.5

Daniellas åsikt:
Jag har knappt hängt med i boken när jag läste den, eftersom jag haft så mycket annat som upptar mina tankar och koncentration, därför tog det sådan tid att läsa klart den. Utöver det så tyckte jag inte att det hände så mycket i den. Den var lite långtråkig emellanåt!
  Det som jag däremot gillar med boken är huvudkaraktärerna Ridley och Link. De har varit med i Beautiful Creatures serien men inte som huvudkaraktär och de är ett sådant udda och unikt par. Jag gillar att denna bokserien fokuserar mer på dem och jag vet att jag i alla fall vill veta mer om deras historia och följa deras relations upp och ner gångar. Trots att de gått igenom så mycket så är de fortfarande ett starkt par ihop. Jag gillar Ridley fast än hon är en ond Caster, hon fascinerar mig eftersom hon har en stark personlighet och attityd. Och även om hon är ond i naturen så försöker hon vara god och göra goda saker. Hon har en god tanke bakom det hon gör (ibland), även om det inte alltid kommer fram som det.
  Jag tror att om jag bara fokuserat på boken och inte allt annat så hade den kunnat vara lite bättre, men handlingen är jag inte så förtjust i.

Betyg: 3.2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:
Dangerous Deception (Dangerous Creatures, #2)
Andra böcker av författarna:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar