lördag 28 juni 2014

Recension: Andarna mitt ibland oss


Titel: Andarna mitt ibland oss (org. Ghosts Among Us)
Författare: James Van Praagh
Förlag: Ica Bokförlag
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 204
Serie: Nej
Utläst: 18/5-14






Bokens första mening: Du läser den här boken just nu för att du är nyfiken på andar och hur man kommunicerar med dem, eller på livet efter detta.

Handling:
Allt du någonsin har velat vet om andar men inte har vågat fråga om. Alla älskar en bra spökhistoria. Kanske är det så att människors fascination inför det övernaturliga härstammar från det faktum att de flesta av oss någon gång i livet har upplevt något som vi inte riktigt kan förklara. Redan som barn var James Van Praagh medveten om dimensioner som de flesta av oss inte kan se, och han har ägnat sitt liv åt att förklara dem för oss andra. I Andarna mitt ibland oss tar han oss med på en fantastisk resa till andevärlden och kastar ljus över ett av våra största mysterier - vad händer med oss när vi dör?
   Med samma spökhistorier och överraskande information om hur andar deltar aktivt i våra liv utmanar James Van Praagh oss att ifrågasätta vår uppfattningar, och han visar oss hur vi kan leva ett rikare liv genom att förstå andarnas värld. Med berättelser om kusligt korrekta läsningar, författarens utveckling som medium samt konkreta övningar och instruktioner är Andarna mitt ibland oss en allomfattande vägledning till det övernaturliga.

Min åsikt:
Det som jag tycker om med den här boken är att den kan läsas av både den som tror på andar men också utav den som kanske inte tror på dem. Jag tillhör väl kategorin att jag tror på andar, jag tror på ett liv efter döden, jag vill tro att allting inte slutar efter att man dör. Om man däremot kan kommunicera med andar eller till och med, som författaren säger, att han kan se andar, är en helt annan femma. Men det är just det ämnet som den här boken berör. Och även om jag kanske inte tror på allt han skriver om, lite skeptisk måste man väl vara, så fann jag det ändå väldigt intressant. Författaren berör inte enbart hur han upplever andar men han skriver också om hur du själv kan försöka komma i kontakt med andar på olika vis och hur du kan "rensa kroppen" från andar som endast är ute efter att ta på din energi. Däribland följer olika andningsövningar som du kan göra från morgon till kväll om så, bara för att få slappna av i all stress som kan uppstå i ens vardag. Det var också denna delen som jag fann mest intressant då övningarna verkligen kan få en att komma tillbaks till jorden och försöka att stanna upp och fundera. Själv har jag en mamma som under ett år blev utbränd, på grund av stress, då hennes yrke är väldigt krävande och hon gick in i en depression. Därför tycker jag att den här boken är positiv på flera olika vis och jag rekommenderar den starkt till andra personer där ute som känner att de har det svårt att stanna upp och tänka på sig själva, åtminstone för en stund.
   Men för att återgå till bokens innehåll och kritiken jag sett från andra till författaren så är den inte så autentisk när det gäller hans historier om mötena han haft med andar, därför blir betyget inte en femma men en stark fyra istället!

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar