söndag 23 februari 2014

Recension: Smaragdgrön


Titel: Smaragdgrön (org. Smaragdgrün)
Författare: Kerstin Gier
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 479
Serie: #3 i Ädelstens-trilogin
Utläst: 20/2-14






Bokens första mening: "Det där kommer att bli ett fult ärr", sade läkaren utan att lyfta på huvudet.

Handling:
Spänningen stegras, intrigens trådar möts och blir till en vacker väv. Allt som verkat mystiskt i de två tidigare delarna får nu sin förklaring, men blir slutet verkligen gott?
  Gideon säger att han fortfarande tycker om Gwendolyn, men frågar istället om de kunde vara vänner! Inte precis den utveckling Gwendolyn hoppats på.

Vad jag tycker:
Jag gillar verkligen den här serien, den är så mysig och lätt att läsa. Jag gillar fortfarande Xemerius och alla andra spöken/demoner som Gwendolyn kan se. Xemerius är sarkastisk med alla sina kommentarer han slänger ut, samtidigt som det lilla pojkspöket (glömt hans namn) är så gullig. Jag hade också velat prata med små gulliga spöken!
I alla fall, äntligen får man svar på flera av de frågor som dykt upp tidigare under seriens gång. Det fanns även stunder då jag inte kunde fatta vad som verkligen hände. Spoilers.. (Som när jag fick reda på att Gwendolyn egentligen är dotter till Lucy och Paul som försvann med en av kronograferna. Och sedan hade jag glömt bort att de tidigare träffat på sig själva här och var och äntligen fick man se vad som egentligen hände när Gideon slog till sig själv, som tidigare var arg på Gwendolyn för det, samt när Gwendolyn dök upp och såg hur hon kysste Gideon osv.) Riktigt kul att äntligen få det klart för sig!
I övrigt tyckte jag kanske att slutet var lite för kort och jag hade gärna sett att boken blivit över 500 sidor lång då jag tycker att det slutade lite tvärt. Men med det sagt så är jag lite ledsen över att serien faktiskt är slut nu, att jag inte mer får läsa om Gwendolyn och Gideon och deras spännande tidsresor. Jag är glad att jag läst serien i alla fall och detta är en av få serier som jag faktiskt läst klart, än så länge.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar