Recension: Scarlet

Titel: Scarlet
Författare: Marissa Meyer
Förlag: Mix förlag
Sidor: 456
Serie: #2 i Månkrönikan
Utläst: 2/2-14

Bokens första mening: Scarlet var på väg ned till gränden bakom Rieuxs taverna när handskärmen plingade till från passagerarsätet, och sedan hördes en automatisk röst: "Mottagit comm till mademoiselle Scarlet Benoit från polismyndigheten, avdelningen för anmälning av försvunna personer, Toulouse."

Scarlets mormor, den berömda rymdpiloten, har försvunnit spårlöst. Samtidigt dyker den mystiske Wolf upp. Han är en vildsint slagskämpe - men han är den ende som erbjuder henne hjälp.
  Långt därifrån, i Nya Beijing, sitter Cinder fortfarande fängslad. Inte ens Kai kan rädda henne! Nu måste hon rymma - månens drottning är ute efter hämnd...

Det var länge sedan jag läste första boken i serien och den här boken har legat i hyllan i ett par månader. Men nu kände jag att det var dags att ta tag i den och fortsätta på flera serier när jag ändå har dem hemma. Jag gillade verkligen första boken som var en retelling av Askungen men som ändå skilde sig väldigt mycket från original versionen. Under de månader som denna boken låg i min hylla, både hörde och såg jag fler och fler recensioner där personerna verkligen älskade boken och menar att serien kan bli en ny favorit. Detta var kanske en bidragande faktor till att jag tog upp boken och började läsa den. Och jag ångrar inte att jag gjorde det för den var verkligen bra! Denna gång handlar det om rödluvan som blir av med sin mormor. Vilket i princip är den enda likheten till sagan och det faktum att det finns en person med som heter Wolf. Men det som jag gillar med den här serien är att samtidigt som det är en retelling så blir böckerna ändå unika i och med att författaren slängt in en egen historia som blir centralt i boken. Samtidigt som vi får följa Scarlet och hennes letande efter sin morrmor så får vi följa både Cinder och Kai där det slutade i första boken och se hur de löser sina problem, vilket är väldigt intressant.
  Historien blir bara mer och mer spännande ju mer jag läser i boken, och i serien över huvud taget. Och jag har så många frågor som lämnats obesvarade! Vilket jag inte tycker om för då längtar man bara ännu mer tills nästa bok kommer ut, vilket säkert är något som är medvetet gjort av författaren, men ändå. Jag längtar verkligen tills nästa bok, Cress, kommer ut på svenska och har du inte börjat läsa serien än, så gör det för dem är verkligen bra!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~