Recension: Nyckeln

Förlag: rabén&sjögren
Sidor: 813
Serie: #3 i Engelsfors-trilogin
Utläst: 23/2-14

Bokens första mening: Den bländande vitheten mattas av

Slutet närmar sig i Engelsfors.
Det har knappt gått en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal, men De utvalda får ingen tid att återhämta sig. Snart vänds deras värld upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut, och De utvalda kan bara vara säkra på en sak - allt kommer att förändras.

En riktig tegelstens bok!! Jag fick hålla tempot uppe för att nå mitt mål, att läsa ut den på tre dagar, men det gick, och jag avundas dem som klarar det på två dagar, fattar inte hur ni klarar det! Jag älskar hur det alltid, hela tiden, händer saker i den här boken eller inte bara den här boken utan hela serien. Och just när man tror att man kan förutspå vad som kommer att ske så händer något oväntat och man inser att det inte går med den här serien. Det var inte bara jag som höll tempot uppe utan även handlingen. Och när man ligger där i soffan med boken framför sig och har kommit halvvägs igenom och kollar på melodifestivalen (japp, jag älskar mello, sån är jag!) och känner hur fingrarna kryper sig fram till boken och det slutar med att jag ändå sitter där och läser, när låtarna spelas på teven, då har man verkligen lyckats fånga mitt intresse! Jag har dessutom en favoritscen som jag hade kunnat läsa tusen gånger om och det är (SPOILERS) (När Anna-Karin, efter att ha slängt sig ur en bil i 110 km/h (hur lyckas man utan att dö?!! Juste häxa..) och kör tillbaks till rättegången där Linnea sitter, hur Anna-Karin dyker upp i rättssalen och får Erik att erkänna. Jag får rysningar i kroppen bara jag tänker på det, för det är så himla härligt att han inte kan komma undan med det han gjort!!)
Det finns många positiva saker med den här boken men jag blev lite besviken över att jag inte gillade slutet samt så blev jag också lite skeptisk när (SOILERS.. IGEN) (det visade sig att också Evelina, Rickard och Vanessas lillebror var häxor, plötsligt verkar det inte lika ovanligt som jag först trodde att det var, men med tanke på slutet så verkar det som det är väldigt vanligt). Det var väl det enda som jag hade att anmärka på. Men en riktigt stor applåd ska författarna ha för att dem fick mig att sitta och läsa under Melodifestivalen, det händer ytterst sällan måste jag säga!

Betyg: 4,5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mellanbok: