måndag 3 februari 2014

Recension: Legend


Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista
Rec-ex/vinst/present: Rec-ex från förlaget!
Sidor: 291
Serie: Legend #1
Utläst: 21/1-14






Bokens första mening: Min mamma tror att jag är död.

Handling:
Det landområdet som en gång var USA:s västkust är nu Republiken, en stat som ständigt ligger i krig med sin granne i väster.
  Femtonåriga June kommer från en av Los Angeles mest ansedda familjer och betraktas som ett militärt underbarn. Hon brinner för sitt land och uppfostras för att en dag ta plats i Republikens absoluta toppskikt. Day, däremot, växer upp i slummen och är Republikens mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de först kan verka.
  De kommer från två skilda världar och det finns inga skäl till att deras vägar någonsin skulle korsas - inte förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day utpekas som huvudmisstänkt. Fast besluten att hämnas tar June själv upp jakten och de dras nu in en rafflande katt-och-råtta-lek.
  Men genom en chockartad vändning upptäcker June och Day den egentliga orsaken till att de förts samman, och börjar sakta inse hur skrämmande långt Republiken är berett att gå för att skydda sina mörka hemligheter.

Quote: "Varje dag betyder tjugofyra nya timmar. Varje ny dag betyder att allting är möjligt igen. Vi lever i ögonblicket, vi dör i ögonblicket, vi måste leva en dag i sänder."

Vad jag tycker:
Trots bokens tjocklek var boken väldigt bra och mycket hanns med på mindre än 300 sidor. Jag gillar verkligen den här boken, fast än den hade några smågrejer som jag inte kunde hjälpa att jag störde mig på emellan åt. Bland annat kan jag inte fatta att huvudpersonerna är så unga som femton år, jag vet att fler har stört sig på det (kommer inte ihåg exakt vilka bloggar nu) men det var verkligen något som jag störde mig på. Som de agerar så hade jag trott att de i alla fall skulle vara arton-nitton år. De bär båda två väldigt mycket ansvar på sig och det verkar lite konstigt att Republikens mest eftersökta brottsling är en femtonåring. En annan sak som jag också störde mig lite på var att Day hade ett alldeles för stort förtroende för en tjej som han knappt kände trots att han är den personen han är. Utan att avslöja något så slutar jag där. Det fanns faktiskt också en hel del som jag gillade med karaktärerna också. Bland annat Junes förmåga att se detaljer och att, endast genom att titta på en person, kunna räkna ut i princip hela personens historia. En väldigt imponerande förmåga som jag gärna hade tagit del av!
Handlingen älskar jag också, den påminner lite om Delirium (i den serien har jag fortfarande endast läst första boken, men det ska det snart bli ändring på då de två andra böckerna ligger i bokhyllan och ska bli lästa denna månaden). Det är säkert bara jag som tycker de två böckerna är lika men det var en situation som jag tyckte liknade väldigt mycket den i Delirium (parens sätt att fly från Republiken och fängelse, dessutom att de är brottslingar på ett eller annat sätt).
Jag längar verkligen till Prodigy kommer ut på svenska, jag trodde tyvärr att den skulle komma ut denna månaden så lite besviken blev jag när jag såg att det är två hela månader kvar.. Men jag räknar ner dagarna tills boken kommer ut!

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar