torsdag 6 februari 2014

Daniella recenserar: Numbers

Titel: Numbers
Författare: Rachel Ward
Förlag: Chicken House
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 325
Serie: #1 Numbers
Utläst: 2/2-14







Bokens första mening: There are places where kids like me go.

Handling:
"Listen, Jem." The words came spitting out of her face. "I don't need this today, so just... shut... up." Syllables Stinging like angry wasps, her venom fizzin all arounde me. And all the time, as we sat eye-to-eye, her number was there, stamped on the inside of my skull: 10102001.
For years later, I watched a man in a scruffy suit write it down on a piece of paper: Date of Death: 10/10/2001.
Since the day her mother died, Jem has known about the numbers. Numbers that pop into her head when she looks into someone's eyes. They're dates, the numbers. Dates predictiong with brute accuracy each person's death. Burdened by sich grim knowledge, Jem avoids relationships. Until she meets Spider, another putsider, and takes a chance. Maybe they can find happines together, if only in the brief time that remains before his expiration date. But on a trip to London, Jem foresees a chilling chain of events: The city's a target. The clock's running out. The countdown is on to a blowup!

Vad jag tycker:
Jag var inte så förtjust i boken från början, det var inget som sade wow när jag läste den. Men det byggdes upp i boken och det slutade med att jag älskade den. Boken är spännande och ibland är det svårt att sluta läsa. Den var speciellt sorglig i slutet och det verkade som att det bara var en bok och inte en hel serie. Men mitt tvivel var fel. Jag gillar berättelsen och man får se hur Spiders och Jems relation till varandra utvecklas. Och jag kan förstå varför Jem är som hon är och varför hon känner som hon känner. Det är en bra historia om två främlingar som möts i början av boken och sedan börjar ett äventyr tillsammans. Karaktären Spider är också rolig, jag gillar hur han är. I en allvarlig situation som de står i så måste man få skratta lite och det vore nog skönt att ha med en person som Spider i deras läge. Men även hans personlighet ställde till det för honom i slutet, vilket var olyckligt. I alla fall så får boken...

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar