söndag 2 februari 2014

Daniella recenserar: Harry Potter och fången från azkaban

Titel: Harry Potter och fången från azkaban
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Present
Sidor: 528
Serie: #3 Harry Potter
Utläst: 24/1-14







Bokens första mening: Harry Potter var på många sätt en högst ovanlig pojke.

Handling:
Harry Potter går sitt tredje år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Ingenting är sig likt. Sirius Black, den ökände massmördaren som suttit i fängelse i tolv år, är på rymmen. Det sägs att han är på väg mot Hogwarts. De grymma fångvaktarna från Azkaban har kallats in för att hålla vakt. Harry Potter går inte säker, inte ens bland sina vänner... Men han är fast besluten att lösa mysteriet med Sirius Black.

Vad jag tycker:
Enligt mig är det den sämsta filmen bland alla Harry Potter filmerna, så jag har inte sätt filmen så ofta som med alla andra. Och när jag läste boken ville jag se om filmen igen för att se hur mycket det tagit med från boken i filmen. Som vanligt får man reda på mycket mer i böckerna än i filmerna, men de har ändå lyckats pussla ihop det man bör ha reda på i filmen från boken, fast på ett annorlunda sätt. Jag läser böckerna eftersom man får reda på mer i dem, så är det med alla böcker och även så är det ett MÅSTE att läsa Harry Potter böckerna innan man dör ;).
Så klart så är boken bra precis som alla de andra och alla har säkert sett filmerna och kanske läst böckerna. Man vet vad som ska hända, vilket också är lite kul men samtidigt så kommer inget som en chock för en. Ibland är det kul att läsa böcker när man sett filmen innan och ibland kan böcker förstöra filmen och ibland filmen förstöra boken. Men jag älskar Harry Potter böckerna lika så med filmerna och nästa bok ser jag väldigt mycket framemot att läsa, eftersom det är en av de bästa filmerna av alla enligt mig, ska bli kul att äntligen få läsa den.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar