Recension: Lida

Titel: Lida (org. Misery)
Författare: Stephen King
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 397
Utläst: 27/11-13

Bokens första mening: umber vunnnn jerrrnnn umber vunnnn fajunnnn Dessa ljus - också i töcknet.

Lida Chastain är hjältinnan i de romantiska romaner som gjort Paul Sheldon till en världsberömd bestsellerförfattare. En dag tröttnar han på Lida och låter henne helt enkelt dö i boken Lidas barn. Det är något han kommer att få ångra.
 När han vaknar upp efter en våldsam bilolycka, helt hjälplös med krossade ben, befinner han sig i ett hus mitt ute i ingenstans och har tagits omhand av Annie Wilkes. Annie är ett stort Paul Sheldon - fan och hon avgudar böckerna om Lida Chastain. Ganska snart inser Paul att allt inte står rätt till hos sin vårdare och när Annie läser manuset där Lida dör, blir hon rasande.
 Annie sätter en gammal skrivmaskin i händerna på Paul och tvingar honom att skriva en ny bok där han återupplivar Lida. Hon håller Paul i ett järngrepp av kärleksfull vård, beroendeframkallande droger och skoningslöst våld. Den världsberömda författaren befinner sig nu i en situation där han måste skriva för att hålla sig vid liv...

Andra Stephen King boken jag läser och denna var bättre än den förra (Carrie). Handlingen börjar på ett mystiskt sätt, Paul vaknar upp i Annies sällskap och hör bara hur hon hela tiden säger att hon är hans största fan. Snart visar det sig (som handlingen beskriver) att Paul varit med om en bilolycka och att Annie som tur var, fanns där och kunde hjälpa honom. Snart visar det sig dock att det inte var så mycket tur bakom det trots allt och Paul befinner sig i en ny fara.
Jag satt verkligen på helspänn i delar av boken. Annie visar sig verkligen vara en sjuk person som inte har någon empati för någon. Och jag bara önskade att Paul på något vis kunde ta sig där ifrån. I de verkligen äckliga scenerna, där hon plågar honom, kunde jag knappt hålla i boken då det var så äckligt att läsa om. Men samtidigt kunde jag inte lägga ifrån mig boken heller eftersom jag ville veta om Paul verkligen skulle klara sig levande därifrån eller inte (och vill ni veta det får ni läsa boken!) Jag rekommenderar verkligen inte boken till någon som är särskilt känslig för att läsa, eller för den delen se eftersom det i princip är samma sak, om plågsamma saker. Som sagt, boken var väldigt bra och flyter på bra. Spänningen trappas upp mer och mer allt eftersom saker och ting utvecklas.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~