fredag 3 januari 2014

Daniella Recenserar: Beautiful Darkness

Titel: Beautiful Darkness
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Razorbill Penguin
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 503 sidor
Serie: #2 Caster Chronicles 
Utläst: 2/1-14







Bokens första mening: I used to think our town, buried in the South Carolina kackwoods, stuck in the muddy bottom of the Santee River valley, was the middle of nowhere.

Handling:
One night in the rain, Ethan Wate opened his eyes and fell in love with Lena Duchannes. His life would never be the same.
Lena is a caster and her family is locked in a supernatural civil war. On her sixteenth birthday Lena made a terrifying choice, which now haunts her day and night.
And as her seventeenth birthday approaches Lena and Ethan face even greater danger. A caster and mortal can never truly be together.
Every kiss is a curse. Ethan's next heartbeat could be hus last. It is their curse now...

Vad jag tycker:
Jag tycker att boken var seg att komma in i. Det hände inte så mycket i början, det var mest bara frågor och förvirring på varför de betedde sig på de sättet som de gjorde. Men desto mer man kommer in i boken, desto mer saker händer. Man får svar på de frågor man hade och nya uppstår.
Författarna vet verkligen hur man fångar in läsarna och få dem till att fortsätta läsa. Jag älskar som sagt Caster Chronicles serien samt Ethan's och Lena's kärlek för varandra, men den var verkligen förvirrande ett tag. Jag gillar också de nya karaktärerna i boken och att Ethan's kompis dras mer och mer in i "Caster" världen. Men som vanligt i slutet av boken så samlas alla karaktärerna, som man stött på då och då i boken, och löser det stora problemet. Det är då jag har svårt att hålla koll på vad som händer och vem alla karaktärerna är, det blir rörigt enligt mig. Men det var svårare i den första eftersom jag knappt kände till karaktärerna då. Men det känns som att författarna drar in alla eftersom Ethan's "arme" inte är tillräckligt stor eller stark för att kan lösa allt (vilket de inte var i heller, men det finns väl någon annan lösning på det). Hade varit roligare om det bara var de, som man får följa genom hela boken, som löser hela situationen någon gång. Det kanske sker i den tredje eller fjärde boken, vem vet, men hoppas på det.
Och som vanligt så är även slutet spännande och det gör att man måste läsa bok tre. I slutet uppstår nya frågor som leder in i bok tre och det tycker jag att författarna har gjort väldigt bra.
Om jag sammanfattar boken så är den jättebra och jag älskar berättelsen. Deras äventyr, kärlek, Link's humor (den är viktigt!) och alla frågeställningar. Författarna har också gjort ett bra jobb att fånga karaktärernas personlighet. Där var en konversation mellan Ethan och Link's mamma, då visste jag inte att det var en konversation med Link's mamma. Men jag upptäckte det på sätter hon "pratar" och är i boken. Det är väldigt bra gjort! Så mitt betyg till den här boken blir...

Betyg: 5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

























Andra böcker av författarna:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar