lördag 28 december 2013

Recension: The one and only Ivan


Titel: The one and only Ivan
Författare: Katherine Applegate
Förlag: Harper
Rec-ex/Vinst/Present: Julklapp
Sidor: 300
Serie: Nej
Utläst: 25/12-13 (Daniella) & 23/6-14 (Rebecca)







Bokens första mening: I am Ivan.

Handling:
Ivan is an easygoing gorilla. Living at the Exit 8 Big Top Mall and Video Arcad, he has grown accustomed to humans watching him throough the glass walls of his domain. He rarely misses his life in the jungle. In fact, he hardly ever thinks about it at all.
  Instead, Ivan thinks about TV shows he's seen and about his friends Stellaa, an elderly elephant, and Bob, a stray dog. But mostly Ivan thinks about art and how to capture the taste of a mango or the sound of leaves with color and a well-placed line.
  Then he meets Ruby, a baby elephant taken from her family, and she makes Ivan see their home - and his own art - through new eyes. When Ruby arrives, change comes with her, and it's up to Ivan to make it a change for the better.

Vad Daniella tycker:
Jag älskar boken och jag älskar bilderna i den. Det är en så bra historia om vänskap och förändring. Att Ivan ger ett löfte om att få ut Ruby till sin vän är något han verkligen försöker hålla. Natt och dag klurar han på sitt löfte. Men Ivan är smart och kommer på en jättebra ide som först inte går så bra som han tänkt. Det är i det ögonblicket i boken som man blir mest indragen i situationen dem är i.
Djurplågeri i boken hatar jag, men som tur var så är det inte så mycket av det, men jag blir arg när det sker. I boken får man följa allas berättelser och hur dem hamnade på cirkusen. Men Ivan minns inte, tills Ruby får honom att minnas och det är intressant att få läsa om Ivans historia också. Jag förstår bara inte hur cirkusägaren kan ha varit snäll för, mot Ivan, han är inte så snäll längre. Karaktären Ruby gillar jag eftersom hon är ung och har många frågor samt är nyfiken, vilket gör att boken blir rolig emellanåt med.
Jag gillar även slutet, då man får se vart de hamnade tack vare Ivans insats, man får se att Ruby faktiskt har det bra på det här nya stället, fast än hon inte har sina vänner med sig. Det är en bra historia skrivet av en duktig författare.
I slutet fick man också läsa att Ivan är en riktig gorilla som författaren skrivit om och fått insperation, han använde sig av fingermålning och gillar att måla i verkligheten med. Men allt i boken är inte baserat på verkligheten. Men jag är glad att man fick följa med på Ivans resa och få reda på hur han faktiskt kunde ha haft det där han var för.

Betyg: 5/5

Vad Rebecca tycker:
Jag fastnade inte lika mycket för boken som Daniella gjorde. Men det kan ha att göra med att jag läste den i min lässvacka och detta var boken som jag hoppades skulle ta mig ur den. När det sedan tog mig en månad (!!!) i princip, för att läsa ut den så var det väl bara att inse att boken inte levde upp till mina förväntningar (från andras recensioner, däribland min systers) och min åsikt om boken är att det är en okej bok. Bra, men inte den bästa jag läst. Däremot gillade jag bilderna i boken och handlingen är precis som Daniella skriver "en bra historia om vänskap och förändring" och om en gorillas kamp för att hålla det löftet han en gång gav sin kompis.
  Trots att boken är så lättläst så fann jag, och kanske på grund av att den är lättläst, det svårt att komma in i handlingen, speciellt om man bara läser ett par sidor om dagen. Jag kände inte riktigt att jag "klickade" med handlingen. Men trots det så är det en väldigt fin historia och jag vill ändå rekommendera den, kom ihåg att jag var i en lässvacka när jag läste den och detta påverkar förmodligen också min åsikt om den.

Betyg: 4/5

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar