Recension: Great Expectations

Författare: Charles Dickens
Förlag: Penguin English Library
Rec-ex/Vinst/Present: Födelsedagspresent av min kära syster
Sidor: 571
Utläst: 25/10-13

Bokens första mening: My father's family name being Pirrip, and my christian name Philip, my infant tongue could make of both names nothing longer or more explicit than Pip.

Great Expectations, Dickens's funny, frightening and tender portrayal of the orphan Pip's journey of self-discovery, is one of his best-loved works. Showing how a young man's life is transformed by a mysterious series of events - an encounter with an escaped prisoner; a visit to a black-hearted old women and a beautiful girl; a fortune from a secret donor - Dickens's late novel is a masterpiece of psychological and moral truth, and Pip among his greatest creations.

Jag har lite blandade meningar om den här boken. Språket är ganska svårt att hänga med i ibland, lite i beskrivningarna men också när karaktärerna pratar. Och detta är ingen tunn bok att ta sig igenom. Jag trodde bara den skulle ligga på 300 sidor men nej den var mycket längre än det! Emellanåt är den ganska tråkig att läsa då det är väldigt mycket och väldigt många beskrivningar men sedan kommer också stunder då jag faktiskt tyckte det var spännande och intressant. Den stunden var nog mest i början (volym ett) och i slutet (volym tre) av boken. I stort sett så tyckte jag bara att volym två var en pina att ta sig igenom på grund av alla de långa beskrivningarna. Den delen som jag tyckte var mest intressant och som jag fann mest spännande att läsa var den sista delen, volym tre. (Varje volym är minst 150 sidor långa). Boken handlar ju om Pip (tycker om hans smeknamn) och hans äventyr, från det att han är väldigt ung till det att han blir vuxen, Pip är som sagt föräldralös och bor med sin syster och hennes man Joe. I stort sett får man följa Pips liv, hans förälskelse i Estella och både en del tragiska  men också spännande saker han upplever.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~