tisdag 5 november 2013

Recension: Beautiful Redemption


Titel: Beautiful Redemption
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Little Brown & Co
Rec-ex/vinst/present: Nej, lånad från bibblan
Sidor: 451
Serie: #4 i Caster Chronicles
Utläst: 27/10-13






Bokens första mening: Other people had flying dreams.

Handling [SPOILER]:
I'd had nightmares about him before. Before i knew him, or at least knew he was going to be Ethan. But this wasn't like anything I'd ever seen in any nightmare. It was real.
  Ethan Wate has spent most of his life longing to escape the stiflingly small Southern town of Gatlin. He never thought he would meet the girl of his dreams, Lena Duchannes, who unveiled a secretive, powerful, and cursed side of Gatlin, hidden in plain sight. And he never could have expected that he would be forced to leave behind everyone and everything he cares about. So when Ethan awakes after the chilling events of the Eighteenth Moon, he has only one goal: to find a way to return to Lena and the ones he loves.
  Back in Gatlin, Lena is making her own bargains for Ethan's return, vowing to do whatever it takes - even if that means trusting old enemies or risking the lives of the family and friends Ethan left to protect.
  Worlds apart, Ethan and Lena must once again work together to rewrite their fate, in this stunning finale to the Beautiful Creatures series.

Vad jag tycker:
Det är både med sorg och med glädje som jag läser ut denna boken. Sorg för att serien om Lena och Ethan nu är slut men glädje för att jag fått avsluta ännu en serie (vilket inte händer så ofta). Jag vet att det kommer en spin off serie som heter Dangerous Creatures och jag längtar tills den serien kommer ut så jag åtminstoner får kasta mig in i Gatlin världen igen.
Jag trodde väl kanske att den här boken skulle sluta lite som den gör på filmen Beautiful Creatures, men nej då, den slutar faktiskt ändå lyckligt. Den här handlingen är uppdelad så att du i första delen får läsa från Ethans perspektiv och i den andra får läsa Lenas. Vilket jag tyckte hjälpte boken, tidigare har läsaren bara fått följa Ethans perspektiv, med tanke på stället han nu befinner sig (försöker hålla det spoiler fritt). Jag tycker att alla böckerna i serien har varit bra men jag har mina favoriter, som bok två och tre. Eftersom det händer mycket mer och intressanta händelser i dem, plus att de är lite roliga också. Jag menar förstås Links och Ridleys förhållande. Det ser man inte så mycket av i denna boken utan den fokuserar mer på att lösa konflikten Ethan befinner sig i. Som sagt den här boken var kanske inte den bästa i serien men jag tycker ändå att det var ett bra slut på hela serien. Och det går väldigt snabbt att ta sig igenom boken, det är nog det jag älskar mest med den här serien och att du aldrig blir uttråkad eller tappar intresset, det händer saker hela tiden! Om du inte har läst klart serien än eller bara läst första boken så tycker jag absolut att du ska ta och läsa ut de andra också för du har en väldigt spännande historia framför dig som bara ligger och väntar på att få komma till liv (igen och igen och igen)!

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:













Andra böcker av författarna:














Andra böcker av Kami Garcia:


Andra böcker av Margaret Stohl:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar