Recension: Nikkis Dagbok: berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv

Förlag: Modernista
Rec-ex/Vinst/Present: Rec-ex
Sidor: 282
Serie: Nikkis Dagbok #1
Utläst: 29/11-13

Bokens första mening: Ibland undrar jag om min mamma är HJÄRNDÖD.

I berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i text och teckningar skildrar sitt dagliga liv med alla dess utmaningar. Vi får veta allt om hur det är när hon flyttat till en snobbig ny skola, för en storslagen kamp med sin mamma om en Iphone, om hennes entusiasm för teckning och konst, och om hennes hatkärlek till den nya skolans drottning, en tjej vid namn Mackenzie som blir Nikkis rival i skolans konsttävling.
Nikki skriver och ritar i sin dagbok om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan.

Jag gillar den här boken eftersom den går snabbt att läsa och eftersom där är många och fina bilder i. Det gör så att boken blir rolig att läsa. Den här boken påminner också lite om hur det var i "En presidentdotter berättelser", just det att där är en populär tjej med i boken och hur surt den populära tjejen gör andra liv genom att mobbas och hacka på en. Jag gillar också Nikkis tankar man får följa genom boken. Det roliga när man börjar läsa "hennes dagbok" är att hon skriver att hon inte ska skriva mer i boken eftersom det är töntigt att ha en dagbok, ändå fortsätter hon. I hennes dagbok får man följa de tankar som tonåringar har i dagens läge. Att man inte vill göra bort sig, eller bli sedd med sin "töntiga" pappas jobb bil p.g.a man är rädd vad de andra ska tycka och att de kan mobbas. Men som tur är så får Nikki två vänner i boken efter ett tag och även en snygg killkompis. Som stöttar och hjälper henne från allt som Mackenzie (den populära tjejen) gör. Det ända jag saknar i boken är att få se de tatueringar hon gjorde på alla på skolan. Hade varit kul att få se några av de bilderna. Eftersom jag själv gillar att rita så gillar jag karaktären Nikki, man ska göra det man är bra på och i det kan ingen annan populär tjej klå en. ;)
Ser så mycket framemot den andra boken :D

Vad Rebecca tycker om boken:
Vilken rolig idé att göra en "tjej-variant" av Diary of a wimpy kid! Jag har ju inte läst de böckerna men har sett filmerna, som förresten är väldigt roliga och underhållande att titta på. Och den är precis som Daniella skrev, väldigt lätt att läsa vilket innebär att om man har en lässvacka så är det ett perfekt läsval eftersom där inte är så mycket text att ta sig igenom utan den blandas av bilder. Denna månaden har inte precis varit min bästa månad med läsningen så att få ta upp en sådan här bok, efter att ha läst ut en Stephen King bok, kändes väldigt bra. Det som utmärker sig i både Diary of a wimpy kid och den här Nikkis dagbok, är att karaktären ofta råkar ut för pinsamheter och är en aning klumpig samt att familjen också spelar in på ett vänster när allt det här händer och även om det ibland känns lite förutsägbart så kan jag inte sluta gilla den här gulliga boken. Även omslaget på boken är väldigt gulligt. Jag älskar dessutom böcker med blandade illustrationer och text, där författaren verkligen lagt ner tid både på illustrationer och på författarskapet. Jag har läst flera böcker av författare som blandar illustrationer och text så om någon vill ha lite tips och är sugen på att läsa sådana böcker så fråga gärna! Det finns som sagt en del som jag läst och som är riktigt bra.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~