Recension: Nattens Cirkus

Författare: Erin Morgenstern
Översättare: Jan Risheden
Förlag: Nordstedts förlag
Sidor: 421
Utläst: 17/9-13

Bokens första mening: Cirkusen anländer utan förvarning.

Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plötsligt är den bara där, på en plats där den inte fanns igår. Och den svarta skylten med vita, målade bokstäver som hänger på grindarna, den som bär texten:
Öppnar vid mörkrets inbrott
Stänger i gryningen
Välkommen till Le Cirque des Rêves - en cirkus olik alla andra. Inne i de svart- och vitrandiga tälten, i en färglös värld som hör nattens mörkaste timmar till, döljer sig helt unika upplevelser och fantastiska fenomen. Bakom kulisserna pågår en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att spela ett spel där de måste använda fantasins och viljans krafter för att överträffa varandra.

Jag visste ju inte mer om boken än att det skulle vara en cirkus som mystiskt dök upp och som bara hade öppet på natten. I princip det som stod på baksidan av boken (där hade jag allt fel, att det ska pågå en kamp står på baksidan, bra jobbat, jag läste visst inte så noga innan jag började läsa). Så när jag kom in i boken och visste att det skulle handla om en kamp mellan två motståndare så blev jag positivt överraskad! Men jag blev inte direkt tagen av boken, den var inte alls så bra som den kunde ha varit. Sedan hoppade den fram och tillbaks i tiden mellan olika kapitel och jag (som inte läser så noga eller kommer ihåg så bra vilken tid det är) blev ganska snabbt förvirrad. Så det tog ett tag för mig att inse att Bailey var i framtiden, det var nog hans kapitel som jag tyckte om mest att läsa. De andra karaktärerna växte inte så mycket i mina ögon. Beskrivningarna i boken var dock helt fantastiska! Jag vill seriöst vara på den cirkusen bara för att kunna få äta all snacks och mat de har där och få gå runt bland de tälten! Jag är lite kluven till boken för även om beskrivningarna är bra så gillade jag som sagt inte handlingen så mycket och jag fastnade inte för huvudkaraktärerna.