Recension: Saeculum

Författare: Ursula Poznanski
Förlag: Opal
Sidor: 443
Utläst: 27/6-13

Bokens första mening: Bastian hörde svärden klirra redan på långt håll.

Du tror att det bara är en harmlös liten resa till det förflutna, ett spel. Men så får det förflutna tag i dig - och släpper inte taget. Är det verkligen en uråldrig förbannelse som väckt till liv?
Fem dagar mitt i djupaste skogen, närmaste gård flera kilometer bort, leva som på medeltiden, utan el och utan mobiltelefon - i vanliga fall skulle det inte vara något för Bastian. Att han ändå deltar lajv beror enbart på Sandra. Strax innan tåget ska gå avslöjas äntligen vart de ska åka och samtidigt kastas den första skuggan över rollspelet: Det lär ha uttalats en förbannelse över det avlägsna skogspartiet där äventyret ska äga rum. Det som ingen till en början tar på allvar tycks ändå bli verklighet, och den harmlösa resan till det förflutna förvandlas till en dödlig kamp mot tiden. Vilar det verkligen en förbannelse över skogen?

"Äntligen en thriller för ungdomar som verkar riktigt bra!" Det var min första tanke när jag läste om boken. Jag har ju inte läst Erebos än men den vill jag också riktigt gärna läsa. Jag älskar riktigt läskiga filmer och även böcker för den delen. Att sitta i mörkret och läsa en läskig bok, så kul!! Utifrån baksidan av boken så kan jag säga att jag verkligen såg fram emot att läsa den, jag menar, ett gäng ungdomar i en hemsökt skog och ingenstans att fly, vad kan vara läskigare än det?! Så när jag började läsa boken kom jag in i den väldigt snabbt, och de första 250-300 sidorna bara flöt igenom. Men sedan när de blev instängda i en grotta så började mitt intresse avta lite. I och med att de nu var där de var så blev det mindre läskigt och sedan när de väl kom till insikt med vad det var som spökade så avtog mitt intresse ännu mer. Och slutet av boken förstår jag mig inte riktigt på, handlingen vända enormt från att vara läskigt till att istället bara vara.. vad ska man säga.. det hände saker det var lite spännande men inte den sortens spänning som jag förväntade mig så jag blev faktiskt besviken på slutet av boken. Hon kunde ha valt så många vägar att avsluta boken på och så väljer hon den här. Men början och mitten.. jag kunde knappt lägga ifrån mig den och boken blev utläst på en dag!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~