Recension: Rädda mig inte!

Förlag: B|Wahlströms
Sidor: 399
Serie: #2 i Rör mig inte!
Utläst: 12/7-13

Bokens första mening:
Solen kanske skiner idag.

Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet men bara, men bara i hans fångenskap,  och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek har vuxit sig - lika förbjuden kommer den att bli.
I andra delen av sin trilogi fortsätter hyllade Tahereh Mafi att berätta om en existens som brutit samman. Luften är förgiftad och människor arbetar likt fångar under ständig övervakning av Återetablissemanget, som styr det som återstår av världen i ett skräckvälde.

Jag älskar verkligen den här serien! Och sättet som boken är skriven på, Tahereh Mafi har verkligen sitt egna sätt att skriva på som gör att det hela känns unikt. Att få följa Juliettes resa i en, vad som tycks, redan förlorad värld är det bästa med den här boken. Det som jag gillar i författarens stil är hur hon framställer Juliette, när man får läsa Juliettes tankar. Gud vad röriga tankar hon har, men hjärnan kan vara ganska rörig ibland och jag tycker att hon lyckats fånga och visa det på ett bra vis. Ibland försöker man bättra sig eftersom andra säger till det och man försöker men det är inte alltid det går. Det är den tanken som Juliette kämpar med, "jag måste bli bättre för att kunna vara till någon nytta". I detta sammanhanget är det såklart för att hjälpa gruppen och bidra med hennes egna krafter, men samtidigt grubblar hon över sitt tidigare liv. Som sagt, det blir lite rörigt! Men handlingen flyter på bra och jag älskar karaktärerna i boken, till och med Warner, han har en känslig sida som verkligen kommit fram i denna boken. Jag har sagt det innan men jag säger det igen, älskar serien och längtar verkligen tills sista boken kommer ut... på svenska.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~