Daniella recenserar: Helena

Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex/Vinst/Present: Ja, present
Sidor: 506
Serie: #1 i Starcrossed
Utläst: 24/7-13

Bokens första mening: "Men om du köper en bil åt mig nu, så får du ju tillbaka den om två år, när jag flyttar, och då kommer den fortfarande att vara nästan ny", sa Helena hoppfullt.

Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra till sig uppmärksamhet. Vilket inte är så lätt att undvika eftersom hon är lång, blond och vacker som en gudinna. Hon är dessutom fruktansvärt stark och övermänskligt bra på löpning.
Men den senaste tiden har underliga saker börjat hända, och hon hemsöks av blodiga mardrömmar och syner. Och när hon träffar Lucas Delos för första gången drabbas hon plötsligt av ett överväldigande hat och försöker döda honom. Inför hela skolan. Trots det känner sig Helena oförklarligt dragen till Lucas, och bitvis börjar sanningen om vem hon är uppenbara sig...

Jag tycker att författaren har gjort ett bra jobb, med allt! Berättelsen är mycket bra och man dras in i boken. Sen att lyckas sammanfläta allt som händer och alla frågor till ett svar och lyckas följa en röd linje genom hela boken. Det är bra gjort! Har bara en liten sak att säga på den negativa sidan, kapitlen är så lång att man inte orkar läsa ett till för att ta reda på vad som händer. Det är även en tjock bok! Men desto mer man dras in i boken och särskilt mot slutet, desto mer läser man eftersom man vill ha svar på sina frågor. Jag gillar också kärleken i boken, älskar när det är med en kärlekshistoria i böcker.Totalt sett så gillar jag den och ska bara köpa tvåan också så ska jag läsa den med. Men det blir nog en paus mellan där, väntar nog med att läsa tegelstensböcker på ett tag.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~