Recension: Upprorsänglar

Förlag: B|Wahlströms
Sidor: 518
Serie: #2 i Gemma Doyle
Utläst: 12/6-13

Bokens första mening: Detta är den sanningsenliga och ärliga berättelsen om de sista sextio dagarna, nedtecknad av Kartik, Amars broder, Rakshanas trogne son

"De är ute efter dig Gemma..."
  Framför mig står de tre ljusskimrande gestalter. De är inte verkliga, men jag ser dem tydligt: tre vitklädda flickor vars kängor ger ifrån sig ett fasansfullt skrapande läte när de svävar närmare mig. De öppnare munnarna, för att säga något, men jag hör inget. Skräcken och lukten får mig nästan att kräkas. Vad är det för lukt? Hav och något annat. Förruttnelse.  Nu hörs det där ljudet igen. Som tusentals skrapande insektsvingar. Deras röster är så svaga, men när jag förstår vad de säger blir jag alldeles kall. "Hjälp oss."
   Nu vet jag att Kartik talade sanning. Jag måste återvända till rikena och förankra trollkraften innan Circe hinner före...

Jag blev faktiskt lite besviken på denna, trodde att den skulle vara så mycket spännande och att det skulle hända mycket mer. Första boken var okej, även om det inte var någon riktig action i den. Jag trodde dock att denna boken skulle trappas upp och att det skulle vara mycket mer action i denna. Tyvärr var det inte det och jag tycker att historien flöt på lite för lätt. Jag hade velat ha ett problem med i historien som verkligen inte ska gå att lösas (eller i alla fall verka som att det inte ska gå) men att det sedan, på något mirakulöst sätt ändå går. Och ett sådant problem fanns inte i denna, allt flöt som sagt på för lätt, fanns det ett problem så löstes det snabbt eller varade inte så länge. Dessutom handlar boken om att förankra trollkraften, som det står i handlingen, men jag tycker inte att det handlade så mycket om att "förankra trollkraften", ja, jag kan väl inte säga så mycket annat (utan att avslöja något) än att jag är besviken på den..

Betyg: 2/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~