Recension: Skuggkysst

Författare: Richelle Mead
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 459
Serie: #3 i Vampire Academy
Utläst: 18/5-13

Bokens första mening: Hans fingertoppar gled ner över min rygg, lätt, nuddade den nästan bara, men där de rörde vid mig var det ändå som om elektriska stötar for genom kroppen

Det är dumt att bli kär i sin lärare. För en beskyddare som Rose är det dessutom väldigt dumt att bli kär i en annan beskyddare. Hennes uppdrag, hennes liv, är att beskydda Lissa. Lissa kommer alltid först. Men för snygga, kloka och skickliga Dimitri, som är både lärare och beskyddare, kan Rose tänka sig att bryta en och annan regel. Frågan är om Dimitri kan tänka sig det också?
   Om inte Rose hade varit så skicklig på att döda strigoi hade de inte bestämt sig för att hämnas. Då hade det här kunnat bli en riktigt mysig kärlekshistoria. Nu blir det en passionerad berättelse om vänskap, kärlek och död.

Jag började först läsa serien, vampire academy, under vintern 2012 och läste då de två första böckerna i serien. Jag fastnade inte riktigt för dem och störde mig bara på huvudkaraktären Rose så jag bestämde mig för att lägga undan den tredje boken ett tag och tog en paus i serien. Men nu har jag tagit upp den igen och jag gillade verkligen den här boken. Handlingen var bra, jag gillar när det är som med tävlingar eller i det här fallet att karaktärerna utsätts för olika prövningar, det är mycket mer spännande! Jag börjar dessutom gilla karaktärerna nu vilket är ett plus. Men jag måste vänta lite (igen) innan jag kan fortsätta på serien då jag dels har en del böcker i bokhyllan som jag måste läsa, dels inte har de resterande tre böckerna i bokhyllan än. Men jag längtar tills jag kan fortsätta på serien!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~