Recension: Blunda och hoppa

Författare: Sarah Dessen
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst/present: Ja, recensions exemplar
Sidor: 365
Utläst: 13/6-13

Bokens första mening: Låten heter "This lullaby"

Remy har en krass syn på tillvaron, särskilt när det gäller kärlek. Kanske har det att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och att hennes pappa stack innan Remy föddes. Hon tror på korta förhållanden utan större känslomässigt engagemang och att satsa på sig själv. Hon tar inga risker, lämnar inget åt slumpen och har jobbat stenhårt för att ta sig till Stanford, det prestigefyllda college där hon ska börja till hösten.
  Men så träffar hon Dexter: klumpig, slarvig och impulsiv - allt som Remy avskyr. Och han vägrar spela efter Remys regler.

Vad jag tycker om boken
Åh, jag älskar verkligen Sarah Dessens böcker! (fast det bara är den andra jag läst nu.. har två till i bokhyllan som väntar som tur är!) Älskar sommar känslan i boken, Sarah Dessen är väl ändå känd för att skriva sommarböcker. Jag kan säga att det är inte helt fel när du håller i en av hennes böcker och ligger i trädgården under strålande sol och läser. Det måste vara en av de bästa känslorna som finns! Jag älskar den här boken, handlingen och karaktärerna är fantastiska och man måste ju bara älska Dexters personlighet och humor. Urgullig! Det gick väldigt snabbt att ta sig igenom boken och den är väldigt lätt att läsa, den passar såväl tonåringar som vuxna. Det kanske är dags att börja ge sig på hennes engelska böcker också snart? Det har ju bara kommit ut fyra av hennes böcker på svenska än så länge och jag slår vad om att "mitt perfekta liv" och "mycket mer än så" kommer gå lika snabbt att läsa, tror inte jag orkar vänta på att en till av hennes böcker ska komma ut på svenska så får se. Kanske trillar det in en eller två engelska böcker från henne i brevlådan. Måste bara säga en sak till, omslagen på både de svenska och de engelska älskar jag! Sommarkänslan syns inte bara i handlingen utan också på omslagen vilket jag verkligen tycker om!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~