Daniella recenserar: Den förlorade liljan

Titel: Den förlorade liljan
Författare: Sarah Singleton
Förlag: B|Wahlströms
Sidor: 333
Utläst: 10/6-13

Bokens första mening: Vagnen rullade genom Londons mörknande gator.

En märklig lilja ger övernaturliga förmågor men bär också på en mörk förbannelse. Tre ungdomar måste förenas för att hitta liljan och förgöra den. Men de kämpar mot starka krafter...                                             Under korstågen förirrade sig några riddare i Nordafrikas öken. Av en ängel fick de där en lilja med fantastiska krafter som skulle hjälpa dem att besegra fienden i det heliga kriget. Men liljans krafter har förvridits och mörknat under århundradena; sinnessjukdom och död har följt i dess spår. Det är ett mysterium. hur kan en änglagåva bli ond. Miranda, Jack och Jacinth har alla förmågor som gör att de utnyttjas av ättlingar till korsriddarna, som vill komma över liljan för egen räkning. Nu måste ungdomarna finna varandra så att de med kombinerade krafter kan lösa liljans gåta och häva förbannelsen.

Jag tycker att boken var bra, fast man måste hålla koll på vilket årtal, vems synvinkel det är och ifall det är i det förflutna eller i nuet. Det var lite jobbig och svårt att hänga med. Ibland var det Miranda som hon skrivit om och ibland Jack. Ibland var det vad som har hänt och ibland inte, ja lite rörigt. Men jag gillar berättelsen och jag tyckte det var lite roligt eftersom boken heter liljan och liljan heter liljan så tror man att det är liljan som ger kraften, men så var det inte. Det var något helt annat, läs boken så får ni veta.                                       Jag tyckte om att hon skrev deras historier var för sig och sedan sammanflätade ihop allt till ett. Att deras historier leder varandra in på samma spår och att de sedan träffas. Boken byggs på med hjälp av att man får läsa vad som har hänt för hundra år sedan, då deras ättlingar gjorde ett stort misstag. Sedan leder det in på det som händer nu i boken och man förstår mer och mer, det är bra skrivit, det finns en röd tråd i hela boken.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~