måndag 17 juni 2013

Daniella recenserar: Cirkoli

Titel: Cirkoli
Författare: Patrik Stigsson
Förlag: Universum Noll
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 490
Serie: Nej
Utläst: 14/6-13








Bokens första mening: Det var på nätterna Filko jagade.

Handling:
Människorna i stan säger att Cirkoli bara är en gammal legend. De säger att det inte finns något magiskt nöjesfält med en port till stjärnorna där önskningar går i uppfyllelse och drömmar blir levande. Och skulle det finnas så är det ändå ingen som kan ta sig sit. Inte genom den höga ogrässkog som en trollkarl för hundratals år sedan sådde runt stan. Ingen tror att Filko finns heller. Ändå flyger Gusten och Sofia med honom över ogrässkogen till Cirkoli. Vad finns i det stora ägget som de hittar? Och de två männen som kommer till Gustens rum, vad är de egentligen ute efter? Och viktigaste av allt: var gömmer sig odjuren som har rymt från Cirkoli?

Vad jag tycker:
Jag gillar den här boken! Där är så mycket fantasi, humor och spänning och jag ville bara fortsätta att läsa för att se vad som händer härnäst. Man sugs in och följer med i en fantastisk berättelse. Jag gillar även de små gubbarna som hela tiden är sura och svär, lite humoristiskt. Men dock så är det inte passande för barn runt tio år som det står att åldersgränsen ligger runt.                                            
Jag hade även höga förväntningar på boken. Jag menar jag har ju liksom låtit den ligga på mitt sängbord i ett år och då byggs det upp en bild av boken. Så jag beslutade mig för att läsa den och min bild var helt fel. Jag trodde att allt skulle utspela sig på Cirkoli, boken heter liksom Cirkoli. Jag trodde att man skulle få lära sig saker om Cirkoli, att äventyret utspelade sig där. Att de skulle bygga upp Cirkoli på nytt och att Gusten och Sofia stötte på monstren där. Att de kom fram till en sevärdhet eller åktur och stötte på ett problem där och skulle lösa det och så vidare. Det var min bild och det hade varit mer spännande om det faktiskt utspelades på Cirkoli. Där blev jag lite besviken. Men det fick jag acceptera och se boken ur en ny synvinkel och den är inte så dålig trotts allt, för det är ändå ett äventyr.

Betyg: 4/5
Ps: Hade fått en femma om det utspelat sig på Cirkoli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar